http://www.vorumaateataja.ee/?a=uudised&b=11023
Inara Luigas
Eestis praktiliselt puuduv regionaalpoliitika ja üldpoliitiline ükskõiksus inimeste toimetuleku osas on viinud sügavasse majanduskriisi kogu Eesti. Kagu-Eesti majandus on olnud vaeslapse rollis juba aastaid ja olukord halveneb iga päevaga. Piirkonna elanikud on selle tulemusena kaotamas võimalust liikuda, olla sotsiaalselt aktiivsed, leida töökohti, tegeleda ettevõtlusega ja täita muul viisil ülesandeid, mida nõuab igapäevane elu. Üks võimalik lahendus Kagu-Eestis on tasuta bussisõit.
Eesti Keskerakonna Võrumaa juhatus leiab, et inimeste liikumine Kagu-Eestis peab olema tagatud, sõltumata sellest, kui raskes seisus on meie majandus. Võru linnas 22. mail toimunud infopäeval võeti vastu ka sellekohane avaldus. Arvestades majandusliku olukorra erakordsust Kagu-Eestis ja rahvastiku väljarännet piirkonnast ei ole võimalik lubada selle Eestimaa paiga edasist sotsiaalset, kultuurilist ja majanduslikku sumbumist. Inimestel peab olema võimalik liikuda, sõltumata nende majanduslikust olukorrast ja vaatamata sellele, et puuduv majanduspoliitika on tõuganud Eesti täna ajaloo sügavaimasse kriisi.
Lahenduseks tasuta bussisõit ühel tööpäeval nädalas
Keskerakonna Võrumaa piirkonna juhatus on lahenduse leidmiseks algatanud allkirjade kogumise pilootprojekti toetamiseks. Idee seisneb selles, et võimaldada Kagu-Eesti piirkonnas elavatel töötutel, pensionäridel ja teistel vähekindlustatud inimestel tasuta kasutada ühistransporti. Kava kohaselt võiks ühistranspordi tasuta kasutamise võimalus olla nimetatud isikutele kättesaadavaks tehtud ühel kindlal tööpäeval ja see kehtiks nii linnatranspordis kui ka Kagu-Eesti maaliinidel.
Tasuta ühistranspordi kasutamise võimalus aitab Kagu-Eestis hoida inimesed sotsiaalselt hõivatud, hõlbustab vajalike asjatoimetuste tegemist ja ka töö otsimist. Üha suurem arv inimesi ei pääse enam kodudest liikuma, kohati on probleeme toidu toomisega, rääkimata sotsiaalsest suhtlemisest või tööintervjuul käimisest. Kui majanduslik madalseis loob olukorra, kus igaüks passib omas nurgas ega suuda teistega suhelda, siis on see märk ühiskonna sotsiaalse lagunemise algusest. Sellise protsessi käivitumist võib Kagu-Eestis täna juba täheldada.
Tasuta bussisõidu projekt ei ole mitte majanduslik must auk, kuhu keegi peab suures koguses raha matma hakkama. Tegemist on idee algatusega, mis teatud hetkel hakkab oma kulusid ise katma. Kui inimene saab tasuta ühistranspordi kasutamise tulemusel liikuma, siis tekib tal võimalus leida töö või olla ühiskonnas hõivatud muul viisil. Aktiivne tegevus toob aga tulu ja see võimaldab omakorda edaspidiselt ühistranspordi pileteid osta. Teatud hulk tasuta sõite loob maksejõulisi uusi kliente ja sellest võidab ju eelkõige ühistransport. Kui tasuta sõitude rahastamine riigi poolt osutub siiski vajalikuks, siis on kindlasti tegemist ajutise dotatsiooni vajadusega – riikliku kuluga, mis toodab ennast tagasi ja käivitab majandust.
Tasuta sõit päästab perekonnad
Ei ole mingi saladus, et majanduslik madalseis kandub üle ka sotsiaalsetesse suhetesse, lõhub perekondi ja suunab inimesed moraalsele allakäigule. Võimalus ühel päeval nädalas tasuta liikuda suurendab oluliselt sotsiaalset sidusust, loob paremaid ja tihedamaid sidemeid perede vahel, aitab hoida aktiivsed suhted peretuttavatega, laiendada oma kontaktide võrku ja toetada sotsiaalset harmooniat mitmel muul viisil. Aktiivsesse sotsiaalsesse ellu kaasatud inimene suudab ühiskonna arengusse märksa rohkem panustada, kui sotsiaalselt ignoreeritud ja üksi jäetud heidik. Väike samm bussitranspordis on suur samm meie ühiskonna harmoonia saavutamisel.
Ka riigi seisukohalt oleks tegemist suhteliselt mugava regionaalpoliitilise meetmega. Väike võimalik dotatsioon bussifirmadele võimaldaks Kagu-Eestis majanduse kiiremini ja hõlpsamalt käima tõmmata.
Keskerakonna Võrumaa piirkonna juhatus on veendunud, et tegeletakse õige ja inimestele olulise asjaga. Juhatus seisab kõigi oma võimalustega selle eest, et algatus jõuaks praktiliselt toimiva süsteemini.
Tänavune aasta on mõeldud võitluseks vaesuse ja sotsiaalse tõrjutusega
Euroopa on 2010. aasta kuulutanud vaesuse ja sotsiaalse tõrjutuse vastu võitlemise aastaks. Inimväärika elu elamine, täieõigluslik kuulumine ühiskonda ning juurdepääsu omamine sotsiaalsetele, kultuurilistele ja majanduslikele õigustele on inimeste põhiõigused. Neid põhiõigusi tuleb tunnistada ja nende realiseerimiseks võimalused luua. Meile ei aita ainult sõnadest, inimesed ootavad midagi konkreetset. Tasuta bussisõidu päevad on täpselt selline konkreetne samm, mis viib inimesed oma põhiõiguste realiseerimisele lähemale.
Eestis on kombeks palju erinevatest lahendustest rääkida. Samuti on Eestis kombeks kirjutada igasuguseid arengukavasid, programme ja projektdokumente, rääkimata nende paberitega kaasnevatest lugematute komisjonide ja töörühmade moodustamisest. Kõik see on ilus ja suurejooneline, kuid kahjuks ei paista kogu selle suure sagimise vilju välja Kagu-Eesti igapäevaelus. Müra on palju, kuid tulemust ei oska keegi leida. Nii tekibki idee, et ärgem ajagem seekord asju keeruliseks. Teeme ära ühe ja lihtsa sammu – võimaldame inimestel sõita bussiga. Siis vaatame edasi.
No comments:
Post a Comment