http://www.motomaania.ee/index.php/2010/04/14/vaike-tohus-innovaatiline-exo-bike/
Tallinnas Ahhaa keskuses esitleti täna, 14. aprillil kahte Eestis leiutatud ja ehitatud elektrisõiduki Exo-Bike mudelit: Exo Chiara ja Exo Neutrino.
Kui arvestada, et poole tosina meheline tiim alustas toote arendamist valgelt lehelt alles 2009. aasta novembris, on väga lühikese aja jooksul jõutud väga kaugele. Ettevõttes Veloelektron arendajatena osalevad Gabriel Verilaskja ja Priit Aas olid varem elektrisõidukeid leiutanud rohkem oma lõbuks. Nüüd püüti luua midagi maailmas senitehtust erinevat ning see on ka õnnestunud. Silmatorkav erinevus muudest elektrisõidukitest on eelkõige püstine sõiduasend, mis meenutab suuresti jalgratast ning peaks loojate sõnul vähendama kaasliiklejate pelgust selle sõiduriista ees. Kui lisada siia vaikne, peaaegu hääletu liikumine, võiks liiklemine kõnniteedel teisi suhteliselt vähe häirida küll.
Lisaks on tegemist üsnagi kompaktse ja kerge (ligi 40 kg) sõiduriistaga, mille tahtmisel võib tõsta näiteks rongi või autopagasnikusse, sellega mahub ära kasvõi lifti. 25Ah aku võimaldab 8-tunnise laadimistsükliga läbida umbes 80 km, laadida saab tavalisest 220V seinakontaktist ning üks “paagitäis” maksab praeguste elektrihindade juures umbes 3 krooni.
Eriline on ka Eestis välja töötatud ning ka samas toodetud alumiiniumist exo-raam, mille puhul on tegemist nii disaini- kui struktuurielemendiga. Disainis ja koostisosade kasutamisel kohtuvad mitu erinevat maailma: rollerid, tänavarattad, downhill rattad, pocketbike’id. Lisame siia veel unikaalse ja uuendusliku elektroonilise lahenduse (Priit Aasa sõnul võib umbes poole masina võimekusest ja omadustest määrata kontroller, mis on Exo-Bike’i tootjate endi arendatud) ning samuti Eestis loodud LED-valgustid ning saamegi üsna tähelepanuväärse komplekti. Ka alumiiniumlehest raam on tehtud Eestis, Favoris. Kohapeal tootmist peavad Veloelektroni mehed kõige otstarbekamaks lahenduseks nii hinna, paindlikkuse kui kvaliteedi poolest.
Noores ettevõttes Veloelektron on tegevad: Gabriel Verilaskja: asutaja, süsteemidisain; Priit Aas: asutaja, elektroonika; Klaus Luhavee, mehhaanika (tehniliste jooniste autor Luhavee on Motomaania lugejatele tuntud ka kui Eesti estimese turbotsikli ehitaja ja turbode asjatundja); Jarmo Tuisk: asutaja, äriraamistik; Almar Proos, Taavet Hinrikus ja Mihkel Torim: investorid, investorite esindajad, äripoole konsultatsioonid.
Hinnaks kujuneb hetke arvutuste kohaselt üle 30 000 krooni, kuid Eestis pakutakse vähemalt sissetöötamise ja testperioodi ajal mitmeid huvitavaid ja soodsaid võimalusi, millest tootjad kindlasti varsti teada annavad. Seeriatootmist tahetakse alustada 2010. aasta lõpus.
Maailmavallutamist alustataksegi Eestist, kuid järgmiste turgudena nähakse Euroopa elektrisõidukite lembelisi riike nagu Holland, kus lähemate aastate jooksul ennustatakse sellele turule väga suurt ja kiiret kasvu.
Exo mudelitest üks, Exo Chiara (rihmveoga), mõeldud linnas liiklemiseks ning teine, Exo Neutrino (ketiveoga), sportlikule ja seiklushimulisele kliendile.
Loe Exo-Bike’i sünniloost ja sõiduomadustest pikemalt järgmisest, mai-juuni Motomaaniast.
No comments:
Post a Comment