Peaaegu tasuta elektriautod tulekul
Autor: Toivo Tänavsuu (17.10.2008)
Peaaegu tasuta elektriautod tulekul
ESIMENE PROTOTÜÜP: Project Better Place esitles esimest Renault Mégane’i elektriauto prototüüpi tänavu mais Tel Avivis. Vahetatava “patareiga” sõidukite arendusse lubab Nissan-Renault investeerida kuni miljard dollarit. Project betterplace
USA firma Project Better Place (PBP) tahab hakata alates 2011. aastast Iisraelis ja Taanis jagama tasuta elektriautosid. Inimesed hakkavad neid kasutama samal põhimõttel, nagu nad täna ostavad mobiiltelefoni ja sellele kõneaega.
Päris välistatud pole seegi, et PBP oma äri tulevikus ka Eestis käima lükkaks, kuid selleks vajab firma enda sõnul elektritransporti soosivat riiklikku hoiakut, mida meil praegu pole.
Mitmel pool maailmas kõlapinda tekitanud PBP taga on juudi päritolu visionäär Shai Agassi, kelle ideoloogiat toetavad mitmed mõjukad riigiisad, teiste hulgas Iisraeli president Shimon Peres ja USA ekspresident Bill Clinton jt.
Agassi eesmärk on murda mõned olulised müüdid elektriautodega seoses. Esiteks näiteks see, et sellised autod peavad olema kallimad kui tavaautod. Toyota Prius on ju kahtlemata kallim kui mõni teine sama klassi masin. Tegelikult ei pea olema – PBP elektriauto, mille esimene prototüüp põhineb Renault Mégane’il, võid saada koguni tasuta, kui nõustud tähtajalise kliendilepinguga.
Sarnasega, mille seavad praegu tingimuseks mobiilifirmad, kui annavad ära tasuta telefoni.
Teine müüt, mille Agassi ümber tahab lükata, on see, et elektriauto on disainilt ja omadustelt mingi veidrik – ei näe väljagi kui auto, vaid hoopis ostukäru. PBP on kindel, et sajaprotsendiliselt elektril on võimalik sõitma panna ka Cadillac Escalade, nii et selle omanik ei peaks keskkonnasäästlikule sõidukile üle minnes oma mugavusest ega “sotsiaalsest staatusest” vähimalgi määral loobuma.
Kolmas väga oluline murdmisele minev müüt on see, et elektriauto patarei peab laadimata kaua vastu pidama, vähemalt sama kaua, kui saab sõita paagitäie kütusega, või vastasel juhul pole ta konkurentsivõimeline. Agassi arvates piisab sellest, kui patarei kestab paarsada kilomeetrit, juhul kui igal pool, suuremate ristmike juures, toidukohtade ja kaubanduskeskuste juures ning kontorite ümbruses – ehk igal pool, kus inimesed liiguvad ja kogunevad – oleks laadimisjaamad.
Või siis patarei vahetamise punktid, kus saad tühja patarei, mis ei kuulu mitte autoomanikule, vaid infrastruktuuri omanikule, lihtsalt uue vastu välja vahetada.
Ning auto juhatab navigatsioonisüsteemi kaudu juhi vajalikul hetkel õigesse laadimispunkti, kus ei osteta sisuliselt mitte “särtsu”, vaid sõidukilomeetreid. Just nii müüvad mobiilifirmad kõneaega.
Kui näiteks osta kioskist EMT Simpeli 100kroonine kõnekaart, saab sellega 100 krooni eest rääkida. Või sõnumeid saata. PBPst ostad tulevikus samuti “sõidupaketi”, mille eest saad teatud arvu sõidukilomeetreid. Näiteks 1000 kilomeetrit.
Mõistagi nõuaks sellise üleriigilise elektriautode “tanklavõrgustiku” nullist välja ehitamine suurt investeeringut, kuid Agassi on kindel, et see on tehtav. Mõlemas riigis – nii Taanis kui ka Iisraelis – oleks vaja luua umbes 500 000 laadimispunkti.
Ainuüksi Iisraeli puhul hindab PBP investeeringu vajadust 5 miljardile dollarile ehk enam kui 50 miljardile kroonile. Vahendeid saab kaasata nii riigilt, eraettevõtetelt kui ka fondidelt.
No comments:
Post a Comment