Sunday, November 7, 2010

Ära kasuta Tallinna taksot!

http://www.ohtuleht.ee/index.aspx?id=286605&q=Lotila

Sami Lotila, kolumnist
09.07.2008

Ära sõida Tallinnas taksoga!
Boikoteeri Tallinna taksosid! Neid sõnumeid olen levitanud oma artiklites ja reisijuhtides Soomes juba mitu aastat.
Liiga paljud Tallinna taksod on räpased romud ja nende juhid ebaviisakad. Vähemuses on juhid, kes avavad kliendile ukse ja tõstavad pagasi peale.
Ja see ebaausus! Taksomeetrid on ”rikkis” ja klientidelt nõutakse kohustuslikku ”jootraha”. Turiste sõidutatakse kesklinna hotelli Kopli kaudu.
Minu valgustustöö on ilmselgelt hakanud vilja kandma, sest taksofirmad kurdavad klientide vähesust. Süüdi selles on ilmselt ka Eesti majanduskriis.
Järjest enam soomlasi kasutab Tallinnas takso asemel oma jalgu, kuigi Tallinna ametnikud on teinud jalutuskäigu sadamast kesklinna võimalikult raskeks ja ohtlikuks. Kas keegi on seda teekonda läbinud? Selle põhjal jääb Eestist mulje kui arengumaast, millel ei ole materiaalseid võimalusi kõnniteede, ülekäiguradade ja valgusfooride jaoks.
Lennujaamaski üritatakse sundida taksot kasutama. Kui buss leidubki, on see must ja juht ei ole võimeline rääkima inglise keelt.
Tallinna taksoturul valitseb anarhia, mis ei ole kasulik mitte kellelegi isegi mitte nendele petistaksojuhtidele, kes tiirlevad eriti sadamas ja Aia tänaval Tallinna linnavolikogu juures.
Milline võiks olla petistaksojuhi igapäevaelu? Kas tema naine ja lapsed küsivad õhtul, mitut inimest ta täna lollitas?
Tallinna vaatamisväärsused on vanalinn ja Euroopa kõige ebaausamad taksojuhid.
Riik ei hooli tarbijast

Tallinna taksoanarhia eest vastutavad poliitikud. Nad ei ole saanud taksoliiklust korda, sest nad ei ole tahtnud seda korrastada.
Tallinna linnavolikogu taksoliiklust puudutavad määrused on kosmeetilised. Asja peab otsustama riiklikul tasandil. Eesti transpordiministeerium ja valitsus peavad määrama taksodele ühised teenusehinnad. Olen aru saanud, et sarnast ühist hinnataset nagu Soomes pooldab suurem osa Tallinna taksojuhtidest.
Kui sõidualustamistasu ja kilomeetrihind on kõigil ühesugune, ei teki sel teemal taksojuhiga mingeid vaidlusi. Ka sõidutaja närvid säilivad.
Eesti praegust asjade korraldust, kus iga taksojuht määrab ise hinna, võib kutsuda legaliseeritud röövimiseks. Eriti võõramaalasel on raske saada aru, et sõit sadamast vanalinna võib seaduslikult maksta 300 krooni.
Põhimõtteliselt peaks kapitalismis turg korraldama end ise kulutaja kasuks. See kahjuks Eestis ei toimi, sest kodanikuühiskond on nõrk. Kulutaja on koomas.
Kui hinnad oleks ühised, võiksid taksofirmad ühendada tellimiskeskused. Praegu on Tallinnas 60 dispetšerit, Helsingis on neid üks. Ressursside raiskamise maksab kinni taksokasutaja.
Taksode kontroll peab muutuma tõhusamaks. Petturtaksojuhtide eest peavad vastutama nende tööandjad, kuigi juhid ise on FIEd.
Loodan, et lastakse lahti seegi juht, kes üritas mind Rotermanni keskuse juures ülekäigurajal alla ajada. Väike agressiivne mees suures valges Opelis.
Helsingi hinnad Tallinnas
Tallinna taksojuhtide maine on masendav nii soomlaste kui ka eestlaste hulgas.
Maineparandustalgutes peaksid osalema ka taksojuhid ise, kõik koos. See tundub aga üsna lootusetu, sest taksojuhtide ametiliitu kuulub 3000 taksojuhist vaid 125.
Selle ameti maine on nii kohutav, et uusi taksojuhte on peaaegu võimatu värvata. Küsige kas või Tallink Taksolt.
Iga päev seisavad Tallinnas tühjalt sajad taksod, sest neile ei leidu sõidutajaid. Lõppude lõpuks maksab sellegi kinni taksokasutaja.
Taksolitsentse tuleks Tallinnas piirata, õige piirarv võiks olla 1500. Liigne konkurents on turu hapuks ajanud. Mitte keegi ei teeni kasumit, kuigi hinnad on peaaegu Helsingi tasemel.
Helsingis on sõidualustamistasu päeval viis eurot, kui Tallinnas on tüüpiline hind kolm eurot. Tallinnaga võrreldes on Helsingis kilomeetrihind kahekordne, aga palgad on Helsingis neljakordsed.
Kui litsentse piirataks, jääks järelejäänutele rohkem tööd. Praegu on Tallinna taksojuhi tööajast umbes 80 protsenti ootamine. Ebaefektiivsuse maksab kinni klient. Kui võimalused teenida kasvavad, ei pea kliente petma.
Imekspandav on seegi, et Tallinna politsei ei soovi sekkuda taksojuhtide kuritegevusse. Olen ka ise kurtnud politseile petturitest, kuid asjata. Eesti tarbijakaitset kahjuks kellelegi soovitada ei saa.
Ja kus on Tallinna Airport Taxi – takso, millega pääseks lennujaamast kesklinna või oma hotelli fikseeritud hinnaga?
Minu sõnum soomlastele on seni veel sama: ära kasuta Tallinnas taksot!
Sami Lotila on majandusajakirja Talouselämä korrespondent Tallinnas.

No comments: