Sunday, November 13, 2011

Elektrimootorite võimsusest.

Teet Randma

Elektrimootoritel on tegelikult 2 võimsust - nominaalvõimsus ning maksimaalvõimsus. 6,5kw, mis on näiteks minu auto võimsus on nominaalvõimsus ehk seda võimsust arendab elektriauto pidevalt.

Maksimaalvõimsus siis tuleb mängu auto kiirendamisel - meie 6,5kw komplekti maksimaalvõimsus on 18kw.

Nüüd ega siin mingit üleminekuvalemit muud ei olegi - võimsus on võimsus. Ainuke vahe on nüüd see, et elektrimootor arendab kogu pööretevahemikus enamvähem konstantset veojõu momenti.

See on siis oluline, kuna sisepõlemismootor arendab toda momenti ainult väga kitsas pöörete vahemikus.

Meil praegu on standardkomplekt 15kw nominaal ja 45kw maksimaalvõimsusega. Arendab mootor 45Nm nominaal ja 150Nm max.

Ehk siis näiteks võtame Renault Scenicu, millel baasis 81kw 6000rpm ja 151Nm pööretel 4250rpm.

Seega kui me asendaks Scenicu originaalmootori elektrimootoriga, siis meil on kätte saadav sama veojõu moment pidevalt, mis muidu vaid tipneb 150Nm peal. ehk parem kiirendus.

Nüüd siis võibolla tekib küsimus, et miks siis üldse räägitakse võimsusest. Tegelikult ei olegi väga oluline - võimsusega müüakse autosid, veojõumomendiga võidetakse rallisid.

Kuid kui vaadata nendevahelist suhet, siis selgub ka, kus võimsus mängib rolli.

Võimsus(kW)=Torque(Nm)*2pi*RPM/60000

Seega kui RPM on madal (kiirus on madal), siis meil ei ole vaja palju võimsust, et saada hea kiirendus.

Juhul aga kui kiirused kasvavad (RPM tõuseb), siis meil on juba vaja rohkem võimsust, et saada kätte soovitud tõmme.

Seega võimsus on võimsus, lihtsalt elektrimootoriga on see võimsus koguaeg "käes" ja jagad seda käigukastiga ümber nagu vaja on - sõidan kiiremini, kiirendan paremini, tõusen mäkke jne.



https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=274192022622429&id=1469860877

No comments: