Tuesday, March 9, 2010

hiinlased võivad alternatiivsete autode võidukäigu korral sisepõlemismootori-etapi hoopistükkis vahele jätta.

Wang Fengying piilub üle konverentsiruumi ukse, märkab ootel videokaameraid, ning tormab PR-inimesi kahte lehte paisates koridori mööda minema - et leida koht, kus kleiti vahetada.
40-aastane Wang on esimese Hiina autofirma tegevjuht, kes oma masinatele Euroopas Liidus müügiloa sai.

Olukorras, kus globaalse autotööstuse raskuskese ida suunas on nihkunud ning Hiina mullu maailma suurimaks autoturuks tõusis, tuleb maskuliinsel autotööstusel selle daamiga edaspidi arvestada.

Great Wall Motor Company, mida ta juhib, on edukamaid suurte poiste lelude - džiipide - müüjaid Hiinas. Kodumaistest tegijatest müüsid nad mullu Hiinas maha kõige suurema maasturikoguse.

Nelikveoga staatusesümbolitega kaubitsemine Great Walli lõplikult aga ei rahulda. Nimelt on nad võtnud eesmärgiks olla järgmine Hyundai ehk Aasia firma, kes odavaid ja häid autosid valmistab.

2008. aastal müüs Great Wall ligi pooled oma autodest piiri taha. Mullu oli see protsent finantskriisi tõttu vaid 30. Wangi eesmärk on müüa aastaks 2015. välismaale 600 000 sõidukit, kusjuures kogutoodang oleks 1,8 miljonit. Ning maasturitele lisaks ongi juba ka väikeautosid vorpima hakatud.

Lääne autotööstus, kelle enesekindlus majanduskriisi käigus kõvasti kõikuma on löönud, peab Great Walli sarnastel ettevõtmistel hoolikalt silma peal.

Hiina autotootjad on hetkel veel Läänest põlvkonna võrra taga, kuid võtavad kiiresti järele. Analüütikute sõnul võib minna nii, et hiinlased võivad alternatiivsete autode võidukäigu korral sisepõlemismootori-etapi hoopistükkis vahele jätta.

Milline võiks olla Hiina firma, kes esimesena automaailma tipptegijate sekka trügib?

Kas sõltumatu Geely, kes varsti Fordilt Volvo ära ostab? Või BYD, kes Warren Buffetti toetusel tänavu USAsse elektriautosid eksportida plaanib? Või SAIC, riiklik ja privilegeeritud? Või hoopis Great Wall, kes vaikselt Euroopas atra seab?

Wang on seda meelt, et enne autode müümist tuleb tõestada, et nad on ostmist väärt. Seepärast ongi ta ette võtnud pika teekonna, et Great Walli sõidukitele Euroopa Majandusühenduse tüübikinnitus välja võidelda, mis võimaldaks neid müüa kogu siseturul.

Samas ei usu ta, et sellest kvaliteedimärgist piisab tarbijate kahtluste hajutamiseks, mis Hiina brändiga paratamatult seonduvad.

«Hiina toodete suhtes ollakse maailmas üldiselt skeptilised,» ütleb ta ning tunnistab, et lastele mürgitatud piima müünud riigi puhul on see ka arusaadav.
Oma avameelsusega on ta aga võitnud äripartnerite ja välismaiste konkurentide südamed.

Tarnijad kiidavad teda arvete õigeaegse maksmise eest, millega kõik autotootjad sugugi silma ei paista. Autotööstuse insaiderid tunnustavad teda aga kui inimest, kes ilmaasjata ei hoople.

«Great Wall sihib enne, siis alles tulistab,» ütles endine Chrysleri juht Hiinas, praegune konsultatsioonifirma Synergisticsi juht Bill Russo. «Paljud Hiina autotootjad lähevad oma unistustega liiga lendu ja ületavad reaalsuse piiri. Great Wall on aga teisest puust. Nad räägivad ainult sellest, mida nad juba teinud on.»

Wang, kes ise sel nädalal Hiina Rahvakongressil delegaadina kaasa lööb, ütleb, et valitsus peab Hiina brändidele appi tulema ja halva nime vastu võitlusse asuma. Made in China sildile tuleks kehtestada teatud miinimumstandardid. Häbimärgi asemel peaks sellest tõeline kvaliteedimärk saama.

«Kõik teavad, et Šveits on kuulus kellade ja Jaapan elektroonika poolest. Hiinal tuleks autobrände üles töötama hakata,» ütleb ta ning kinnitab, et ei loo endale illusioone kiirest ja valutust Euroopa-vallutamisest. «Hiina autobrändid ei ole siinmail tuntud. Ja kui bränd pole tuntud, võtab kõik kaua aega.»

Kuigi enamik Hiina ettevõtjaid on suhteliselt kergelt läbitud majanduskriisi kiiluvees upsakaks ja enesekindlaks muutunud, ei arva Wang sugugi, et Hiina tugevatele autoriikidele niipea kannule jõuaks.

«Hiina autotootjatel läheb 20 aastat, et endale rahvusvahelisel turul nimi teha,» ütleb Wang. «Võib-olla ei lähe selleks nii kaua, kui Toyotal - ning nende vigadest kavatseme me igatahes võimalikult palju õppida - kuid maailma mastaabiga tegijaks sirgumine võtab kindlasti rohkem aega, kui paljud praegu ennustavad.»

No comments: