Saturday, August 13, 2011

SELETUSKIRI määruse „Riigi lubatud heitkoguse ühikutega kauplemise Eesti Vabariigi ja Mitsubishi Corporationi vahel sõlmitud neljandast kokkuleppest saadud vahendite kasutamise tingimused ja kord“ juurde

http://www.sm.ee/fileadmin/meedia/Dokumendid/Esilehel/Seletuskiri.pdf


SELETUSKIRI
määruse „Riigi lubatud heitkoguse ühikutega kauplemise Eesti Vabariigi ja Mitsubishi
Corporationi vahel sõlmitud neljandast kokkuleppest saadud vahendite kasutamise
tingimused ja kord“ juurde
I Sissejuhatus
Määrus kehtestatakse „Välisõhu kaitse seaduse“ § 120
7
 lõike 2 alusel. Eelnõu ja seletuskirja on
ette valmistanud Sotsiaalministeeriumi finants- ja  varahalduse osakonna projektijuht Merle
Ploompuu (tel 626 9268,  merle.ploompuu@sm.ee) ja välisvahendite juht Ester Timmas
(tel 626 9280,  ester.timmas@sm.ee). Eelnõu õigusekspertiisi on teinud Sotsiaalministeeriumi
õigusosakonna juristid Tanel Terase (tel 626 9271, tanel.terase@sm.ee) ja Kristina Brandt-Kure
(tel 626 9370 kristina.brandt-kure@sm.ee).
Mitsubishi Corporationi ja Eesti Vabariigi vahel sõlmitud heitkoguse ühikutega kauplemise
vahetuskokkuleppe (edaspidi kokkulepe) alusel tehakse vahetustehing, kus lubatud heitkoguse
ühikud vahetatakse elektrisõidukite vastu. Vabariigi Valitsuse 3. märtsi 2011. a korraldusega
nr 103 on määratud elektrisõidukite kasutajaks sotsiaalminister, kes kohustub andma nimetatud
autod kohaliku omavalitsuse üksuste ja AS Hoolekandeteenused kasutusse hiljemalt 31. juuliks
2012. a ning tagama nende sihipärase kasutamise vähemalt 2015. a lõpuni. Kokkuleppest
tulenevalt peavad kohalikud omavalitsused ja AS Hoolekandeteenused kasutama autosid
sotsiaalteenuste osutamiseks. Määrusega kehtestatakse elektrisõidukite taotlemise ja kasutamise
kord.
II Määruse eesmärk
Määrusega kehtestatakse nende elektrisõidukite jagamise ja kasutamise kord, mille saavad
kokkuleppe alusel kohalikud omavalitsused ja AS Hoolekandeteenused.
III Eelnõu sisu ja võrdlev analüüs
Määruse eelnõu koosneb kolmest peatükist ja kahest lisast.
Esimene peatükk
Toetust saavad taotleda kohalikud omavalitsused ja  AS Hoolekandeteenused. Taotlejate
sihtgrupp on määratud Vabariigi Valitsuse 3. märtsi 2011. a korraldusega nr 103 „Eesti Vabariigi
ja Mitsubishi Corporationi vahelise Kyoto protokolli artikli 17 kohaste lubatud heitkoguse
ühikutega kauplemise vahetuskokkuleppe allkirjastamiseks volituste andmine ning vahendite
kasutamine“.
Toetuse sisuks on elektriautode Mitsubishi i-MiEV tasuta kasutusõiguse andmine.
Investeerimisskeemi läbiviija on Sotsiaalministeerium, kes vastutab rohelise investeerimisskeemi
elluviimise eest.
Teine peatükk
Taotluse võib esitada nii paberkandjal kui ka elektrooniliselt digitaalallkirjaga. Esimesel juhul peab
olema lisatud ka elektrooniline koopia. Paberkandjal taotlusele lisatud elektrooniline taotlus on
vajalik menetluse kiiremaks läbiviimiseks. Taotlused esitatakse aadressil  info@sm.ee või
Sotsiaalministeerium, Gonsiori 29, Tallinn 15027, faks 699 2209. 2
Iga kohaliku omavalitsuse üksus ja AS Hoolekandeteenused hooldekodu saab vormikohase
taotluse esitamisel vähemalt ühe auto. Kui taotluste hulk ületab autode arvu, rakendatakse
konkursi tingimusi, milles esmane kriteerium on läbisõit. Maapiirkondades on klientide
teenindamiseks läbitavad vahemaad pikemad. Suurema läbisõidu korral täidetakse enam rohelise
investeerimisskeemi põhimõtet – olla keskkonnasäästlik. Linnades on sotsiaaltöötaja kliendid ja
kliendile vajaminevate asutuste asukohad lähestikku ja transpordikulu väiksem.  
Kui toetust taotletakse enam, tehakse pingerida. Toetuse taotlused rahuldatakse vastavalt
pingereale. Pingerida moodustatakse autode prognoositava läbisõidu alusel, võttes arvesse, et
iga taotleja ja AS Hoolekandeteenused hooldekodu kõige suurema prognoositava läbisõiduga
auto taotlus rahuldatakse. Kui autode prognoositav  läbisõit on võrdne, rahuldatakse selle auto
taotlus, mille klientide arv auto kohta on suurem.  
Haldusmenetluse seaduse kohaselt antakse taotlejale võimalus taotluse puudused kõrvaldada,
milleks antakse tähtaeg.
Teine taotlusvoor toimub juhul, kui esimesest taotlusvoorust jääb autosid üle. Taotleda saavad
kõik kohaliku omavalitsuse üksused ja AS Hoolekandeteenused.
Auto kasutamise tähtajaline vara kasutamise leping  sõlmitakse mitte hiljem kui 30.06.2012
tähtajaga 31.12.2015. Auto jääb ministeeriumi omandusse vähemalt 2015. aasta lõpuni, misjärel
otsustatakse, kas pikendada tasuta kasutamise lepinguid või võõrandada autod tasuta kohalikele
omavalitsustele või avalikul enampakkumisel.
Auto kasutamise tasuta koolituse viib läbi Mitsubishi Motors Corporationi ametlik esindaja Eestis.
Kolmas peatükk
Toetuse saaja saab auto, mis on registreeritud Eesti liiklusregistris ning varustatud alarmsüsteemi
ja liiklusohutuspaketiga. Andmete salvestaja (paigaldatakse, et koguda andmeid auto läbisõidu
kohta vastavalt rohelisele investeerimiskavale) paigaldatakse autole üldjuhul enne auto kasutusse
andmist, erandjuhul hiljemalt 2012.aasta 30. juuniks.  Hilisema paigaldamise tingimused lepitakse
kokku auto tasuta kasutusse andmise lepingus. Autod varustatakse talverehvidega.
Ministeerium kontrollib auto sihipärast kasutamist. Järelevalvemeetod otsustatakse vastavalt
vajadusele. Toetuse saaja peab võimaldama teha järelevalvet ja osutama igakülgset abi. Kui auto
läbisõit on väiksem kui taotluses esitatud prognoos, on ministeeriumil õigus kasutusleping üles
öelda ja auto tagasi nõuda.
Autod on mõeldud sotsiaaltöötajatele, koduhooldustöötajatele ja AS-le Hoolekandeteenused
vahetu klienditööga seotud tegevusteks sotsiaalteenuste osutamisel.
Mõisted:
sotsiaaltöötaja – vastava erialase ettevalmistusega kõrgharidusega isik (SHS § 2 p 11);
sotsiaalteenus – isiku või perekonna toimetulekut soodustav mitterahaline toetus (SHS § 2 p 3);
koduhooldustöötaja – koduteenust osutav isik;
klienditöö – vahetu teenuse osutamine.
Toetuse saaja ei tohi kasutada elektriautosid tulu  teenimise eesmärgil (näiteks taksoteenuse
osutamine, sihtrühma mittekuuluvate isikutega seotud sõidud jne) ega allrentida kolmandatele
isikutele (v.a tasuta sotsiaalteenust osutavale isikule).  
Euroopa Liidu määruse kohaselt ei tohi automüüja tühistada garantiid, kui autot remonditakse või
hooldatakse väljaspool autotootja ametliku esindaja või volitatud esindaja teeninduskohta
garantiitingimustele ning hooldus- ja remondinõuetele vastavalt. Nimetatud nõue kehtib
automüüjatele, kui auto müüakse EL-s. Kuna Mitsubishi Corporation, kes annab vahetustehingu
raames elektriautod Eesti Vabariigile, ei asu EL liikmesriigis (lähtutakse tehingu teise poole
juriidilise isiku aadressist), ei ole võimalik tema suhtes ka vastavat reeglit kohaldada. Selline
garantii mittetühistamise kohustus kehtiks EL-siseste edasimüüjate puhul. Auto hooldamise ja 3
remontimise kohustus Mitsubishi Corporationi ametliku esindaja juures on sätestatud ka Eesti
Vabariigi ja Mitsubishi Corporationi vahelise Kyoto protokolli artikli 17 kohaste lubatud heitkoguse
ühikutega kauplemise vahetuskokkuleppes.
Toetuse saaja (nii kohalik omavalitsus kui AS Hoolekandeteenused) peab tagama autode
laadimissüsteemi paigaldamiseks sobiliku koha ja tegema igakülgset koostööd SA-ga KredEx,
kes vastutab laadijate paigaldamise eest. Laadimiskoha paigaldamiseks vajalikud
ettevalmistustööd võib kokkuleppel SA-ga KredEx teha toetuse saaja, kuid sellise kokkuleppe
sõlmimine ei ole toetuse saamise eelduseks.
Määruse lisaks on taotluse vorm. Taotluse vormil märgitava klientide arvu all on mõeldud nende
klientide arvu, keda teenindatakse konkreetse taotletava elektriautoga.
IV Eelnõu vastavus Euroopa Liidu õigusele
Euroopa Liidu ühtne regulatsioon selles valdkonnas puudub.
Autode kasutusse andmine ASile Hoolekandeteenused ei ole käsitatav riigiabina, kuna autod
antakse tasuta kasutada KOVidele ja riigi omanduses olevale ASile. Keskkonnasäästlike autode
soetamiseks peaks teisel juhul vahendid leidma riigieelarvest. Lisaks tuleneb sotsiaalministri
kohustus anda autod AS Hoolekandeteenused kasutusse välislepingust (Eesti Vabariigi ja
Mitsubishi Corporationi vahelise lubatud heitkoguse ühikutega kauplemise vahetuskokkulepe)
ning sotsiaalministril puudub selles osas kaalutlusõigus.
V Määruse mõjud
Autode kasutusele võtmise eesmärk on suurendada keskkonnasõbralike elektriautode osakaalu
transpordis ja parandada sotsiaalteenuse kättesaadavust.
Toetuse saajate kulud vähenevad kütusekulude arvelt.
VI Määruse rakendamiseks vajalikud kulutused
Määruse rakendamiseks tehtavad kulutused kaetakse Mitsubishi Corporationiga sõlmitud
kvoodimüügi kokkuleppe vahenditest.
Kohalikud omavalitsused ja AS Hoolekandeteenused peavad tagama autode kasutamisega
seotud kulude katmise, sh hoolduskulud, liiklus- ja kaskokindlustuskulu.
VII Määruse jõustumine
Määrus jõustub üldises korras.
VIII Eelnõu kooskõlastamine
Eelnõu esitati eelnõude infosüsteemi EIS kaudu kooskõlastamiseks Riigikantseleile,
Keskkonnaministeeriumile, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile ja
Rahandusministeeriumile ning arvamuse avaldamiseks  SA-le KredEx ja Silberauto ASile.
Rahandusministeerium ja Keskkonnaministeerium kooskõlastasid eelnõu märkustega.
Märkustega on arvestatud.
Marelle Erlenheim
Kantsler

No comments: