Sunday, August 29, 2010

Kus siis ikkagi ZEV Smiley-d valmistatakse?

http://uudised.ekspressauto.ee/news/auto/article.php?id=18838571

Delfi test: ZEV Smiley ajab näo naerule küll
Urmas Oja
07. mai 2008 12:10

Tänavusel suurel MotorShowl leidus üks väljapanek, mis teistest eristus. See oli ettevõtte nimega ZEV (zero emmissions vehicle) stend, mis oli tihedalt täis kõikvõimalikke reaalsemaid ja kurioossemaid elektrisõidukeid. Elektrirulast linnaautoni välja. Kõiki neid õnnestus Delfil ühel päikselisel tööpäeval proovida.

Kõik need sõidukid ja liikurid on valmistatud Hiinas. Hiina pole tegelikult hetkel küll just parim riik, millega kaupa vahetada, aga seda siiski tehakse. Sealsed müügiobjektid on soodsad ja nende kvaliteet paraneb järk-järgult. Kui see režiim ise ka kunagi humaanseks riigiks muutuks, võiks juba Hiina tooteid karmavõlaprobleemideta tarbida. Enim põnevust ja ootusärevust valmistas kahtlaselt Smarti meenutav, ent bmwliku koonuga elektriauto Smiley. Auto väljanägemine on tõesti hiinalik plagiaat, ent otsustasime meie maale jõudnud elektrilist eksooti siiski proovida.

Esiteks torkab silma auto äärmiselt ebakvaliteetne kooste, kuigi koos masin siiski püsib. Isteasend pole sel ka just eriti mugav. Väsitavaks muudab sõidu tõik, et pedaalipaar asub autopõranda keskosas, puudub roolivõim ja kõik koliseb. Kui nupp edasisõidu asendisse lükata ja veidi nö. gaasi anda, kostub kerget pininat nagu liikumist alustavas trammis ning salongi jõuab omapärane elektri lõhn — nagu keegi oleks kusagil särtsu saanud. Kui Smiley liigub, siis väljapoole see küll mingit müra ei erita. Tuvid läheneva auto teelt ei tõusnud ja Toompeal luusivad turistid vaikselt kohale veerenud tegelasele teed anda ei tahtnud. Küll aga on salongis sõidu ajal lärm päris võimas. Elektrimootor undab vaikselt, ent kogu ülekanne ja veermik teeb juba mehisemat häält. Lisaks väljendab Smiley oma pahameelt iga väiksemagi teekonaruse suhtes tugeva kolina ja mürinaga. Vedrustusmugavus on sel nagu kardil.

Lõbusa naeratuse ajab Smiley endas sõitjate näole peamiselt seetõttu, et näib täiesti uskumatu, et selline asi on valmis ehitatud. Tegemist on pigem prototüübiga, milles elektrimootorit katsetada ja kui seda autot nii võtta, siis hakkab see end ehk isegi õigustama.

Smiley liigub 55 km/t, mäest alla 10 km/t kiireminigi. Mäest üles aga 10-20 km/t võrra vaiksemalt. Akude tühjenedes jõud väiksemaks ei jäänud, küll aga kadus täielikult kui 80 linnakilomeetrit selja taga. Tehase poolt pakutakse sõidupiiriks koguni 130 km, ent see kehtib vist 30 km/t ja üksi sõites. Samas on 80 km selliste akudega auto kohta päris hea tulemus.

Üksi on Smileyga aga veel väsitavam liigelda kui kahekesi. Kuna pedaalid on keset salongi, siis osutus mugavaimaks sõita nii, et kõrvalistuja andis enda vasaku jalaga gaasi ja juht tegeles roolimise ning pidurdamisega. Vastasel juhul läinuks juhi jalg pikemal sõidul lihtsalt krampi.

Kokkuvõttes oli Hiina elektriautoga sõit lõbus, aga raske, nagu oleks mõne lõbustuspargi põrkeautoga, mis ju ka elektri jõul liiguvad. Elektriauto iseenesest on äärmiselt soodne pidada. Kuus kulub energiale vabalt alla kahesaja krooni! Ja parkimine on sel ka tasuta.

Smiley hind on teisalt 169.000.- krooni, mis paneb küll kukalt kratsima. Pigem ehitatagu juba mõni vanem tavaauto elektrisõidukiks ümber. Või vaadatagu ringi ZEVi teiste toodete seas. Autodest on ettevalmistamisel Estfieldil baseeruv elektrisõiduk, millele peaks robustsus ja jäikus just sobima. Seda jääme ka põnevusega ootama.

Teised elektrilised mänguasjad ZEV toob Hiinast maale terve pere erinevaid elektrilisi liikureid. Kurioosseim ja pisim neist on elektriline rula, millega, pult käes, tasakaalu hoides isegi kuni 35km/t sõita saab. Kui sellega mõni päev sõitmist harjutada, on linna trotuaaridel rulatamine täiesti reaalne ja mõistlik tegevus. Järgmine sümpaatne toode on elektrimootoriga jalgratas. See lubab alati peaaegu ainult sadulasistuja jalgade raskusega õrnalt vändates päris suuri kiiruseid arendada. Olgu siis ees mägi või lohk, alati on väntamine ühtlaselt kerge. Seda ratast tuleb kindlasti kõigile soovitada. Teine asi, mis Eestis igapäevast laialdast reaalset kasutamist võiks leida, on elektriline roller.

Tavaliselt tekitavad rollerid linnas pigem närvilisust, kuna kulgevad eemaletõukava pininaga ja tossavad märgatavalt. Elektriroller on enda tavavendadega samas hinnaklassis, ent kulgeb hääletult, aga sama vilkalt ja kiirelt. Sõidu-ulatus 55 km on kodu-töö-pood-kodu reisideks täpselt sobiv. Lisaks pakub ZEV suuremaid ja väiksemaid kolmerattalisi linnaliikureid, mis on mugavad ja üsna vaiksed. Kui noortele imponeerib ehk punane elektritraik, siis pensionäridele sobib jalutamise asemel pikemateks poeskäikudeks ideaalselt väike motoriseeritud tugitool. Lastele on funnimiseks saadaval ka pisike kardike jne. jne.

Elektri jõul liikumine võiks olla palju laialdasemalt levinud kui see täna on. Elektriautoks saab ümber ehitada ju täiesti suvalise sõiduki. Nii muutuksid linnad vaiksemaks ja saastevabamaks. Tore, et nüüd on võimalik otse Eestist elektrilisi sõidukeid osta. Loodetavasti tekib aga Smileyle mingi asendus, mida ka igapäevaselt võimalik kasutada on.

No comments:

Post a Comment