Sunday, August 29, 2010

Hiina elektriauto – hea mõte, nadi teostus

http://www.autoleht.ee/testid/uus?id=7369

Hiina elektriauto – hea mõte, nadi teostus
Plussid
odav sõita, keskkonnasõbralik, parkimine on tasuta
Miinused
koostekvaliteet, ebamugav, kallis soetushind

Bensiini hind tundub röögatult kõrge ning pruunikas heitgaaside pilv Tallinna kohal paneb südant valutama? Lahenduseks sarnastele muredele pakutakse nüüd võimalust osta uhiuusi ja loodussõbralikke elektriautosid.

Eestis on seni müüdud küll hübriidautosid, kuid mitte elektriautosid. Harjumaal näiteks on viimaseid hetkel arvel vaid kaks – iseehitatud Pobeda ja Soomest toodud Elcat. Mõlemast oleme varem ka pikemalt kirjutanud. Nüüd on Tallinnas arvele võetud veel üks elektriauto – Hiinas valmistatud ZEV Smiley (ZEV – Zero Emission Vehicles ehk nullemissiooniga sõidukid). Tegu on n-ö promoautoga, mis peaks teed tegema teistele samasugustele. Edaspidi võib 150 000 – 190 000 krooni eest endale sarnase soetada igaüks.
Maksimaalselt 55 km/h

Esmamulje Smileyst on igati positiivne – parklasse keerab see hääletult, punase-hõbedakirju värvkate särab päikese käes rõõmsalt ning smardilik välimus sobib linnaautole hästi. Veidi kohatud tunduvad kompoti juures BMW “neerud” ja eelmise Mercedese C-klassi omi meenutavad esituled. Aga noh, Hiina päritolu imenimedega tuntud autode kloone on näitustel-ajakirjanduses varemgi nähtud.

Edasi pilt nii roosiline pole. Ust avades peab olema ikka täiesti pime, et mitte märgata absoluutselt olematut koostekvaliteeti. Plasti-kummi-klaasdetailid ei taha omavahel kuidagi servapidi kokku sobida, erinevad paneelid on kuidagimoodi kokku ühendatud kruvidega, armatuurlaua alt ripuvad juhtmed ja osa detaile näikse juba aastaid kasutuses olevat. Kohti on kaks ja istmete taga asub ruum pakkide jaoks.

ZEV läheb käima ikka võtmest, kuid et kohalt võtta võib, saab aru vaid armatuurlaual süttinud tulukestest. Käigukang puudub, selle asemel on kolme asendiga lüliti – edasikäik, tagasikäik ja neutraalasend. Smiley tippkiiruseks lubatakse 55 kilomeetrit tunnis ja spidomeetri järgi natuke üle 50 kulgeb see pingutamata. Edasi on aga lihtsalt sein ees ning näiteks Paldiski maanteel 70 alas kihutavad teised ZEVist juba reas mööda.

Siledal teel pole sõidul häda midagi, ainult et sisemüra (rehvid ja ülekanne) on kõrgem, kui väljast kuulates hääletust autost ootaks. Väga auklikule teele Smiley ei sobi. Jäigapoolse vedrustusega harjub küll kiiresti, kuid sügavamatest aukudest läbi sõites raputab lühikese telgede vahega masin nii, et rool kipub käest põruma. Selliseid auke õpib muidugi samuti kärmelt vältima. Lisapaketina pakutakse leevendust mõlemale murele – umbes 20 000 krooni eest saab osta Eestis paigaldatud lisaheliisolatsiooni ja pehmema vedrustuse.
80 km – 6 krooni

Täis laetud akudega on võimalik linnas sõita nii 80 kilomeetrit ning sellest peaks igapäevasteks sõitudest ju piisama. Laadimine käib tavalisest elektripistikust, kolme-nelja tunniga on akud täis laetud 80% ulatuses.

Smiley müüjad näevad auto potentsiaali eelkõige pere teise autona – tööle, poodi ja koju sõitmiseks. Teiseks huvigrupiks võiksid nende nägemuses olla noored juhid, kellele vanemad on nõus auto ostma. Esiteks ei saa noored selle roolis kiirust ületada ning teine põhjus toob meid lõpuks sinna, kus avaldub elektriauto omamise peamine mõte: elektriautole ei pea ostma praeguseks ulmekalliks muutunud bensiini või diislikütust. Ühe laadimise hinnaks ehk otseseks 80 km läbimise kuluks kujuneb seinakontaktist akusid laadides umbes kuus krooni.

Kuueaastase kasutuse puhul, kui arvesse võtta hooldusi, kindlustusi, kütuse- ja elektrikulu, kulub ZEV-i müüjate arvutuste kohaselt umbes poole vähem raha kui tavalise ottomootoriga auto puhul. Lisaks on Tallinnas elektriautodele parkimine tasuta.

Kuna tehnika peaks olema väga töö- ja lollikindel, on müüjad veendunud, et see auto katki ei lähe. Koostekvaliteeti arvestades selles küll väga kindel olla ei saa, kuid tõsi – elektrimootoris ja selle abiseadmetes pole kuluvaid osi. Küll tuleb arvestada, et iga paari-kolme aasta tagant (sõltuvalt, kuidas ja kui palju autot kasutatakse) tuleb u 22 000 krooni eest välja vahetada akude komplekt. Garantiid antakse Smileyle kaks aastat või 20 000 kilomeetrit.
Tehnilised andmed
Hind 169 000 kr
Mootor vahelduvvoolu elektrimootor
Võimsus 6,5 kW/ 8,8 hj
Pöördemoment -
Käigukast puudub
Tippkiirus 55 km/h
Aeg 0 - 100km/h -
Hooldevälp -
Kütusekulu(l/m/k) -
Garantii 2 aastat või 20 000 km
Hinded
Hind ja varustus *****
Disain *****
Sõitjateruum *****
Mootor ja jõuülekanne *****
Sõiduomadused *****
Varustus
ABS -
ESP -
Roolivõimendi -
Kesklukustus -
Konditsioneer -
Istmesoojendus -
Valueveljed olemas
Cd-mängija olemas
Turvapadjad 0
El. aknad 0
Kokkuvõte
Elektriauto on linnas sõitmiseks väärt masin, kuid ZEV Smiley omadused ja eriti kvaliteet jätavad kõvasti soovida. Ehk on järgmised seesugused autod juba paremad.
Hinne kokku
*****
Lisa kommentaar
Nimi

No comments:

Post a Comment