Sunday, May 2, 2010

hübriid Prius

SÕIDETUD: Elektri jõul 100 km/h on jõuline kogemus
Urmas Oja
30. aprill 2010 12:00


Pistikuhübriid Prius on tulevikuauto isutekitaja
Foto: Urmas Oja


Toyota esitles Strasbourg’is – ühes Euroliidu pealinnadest – pistikust laetavat hübriidi Prius PHV, mis liigub puhtalt elektri jõul kuni 100 km/h. Et elektrimootorite vääne on koheselt kättesaadav, on sellise autoga kihutamine ikka hoopis teine tunne.

Prius PHV ehk Plug-in Hybrid Vehicle – pistikuhübriiauto – pole puhtalt elektriauto, vaid sel on ikka endiselt too 1,8-liitrine bensiinimootorgi alles. Sisuliselt on see tavaline Prius, mil rohkem akusid peal ning juhipoolses esitiivas pistik laadimiskaablile.

Puhtalt elektri jõul liigub PHV tavalise Priuse mõne kilomeetri asemel juba 20 km ning mitte kuni umbes 40-50 km/h, vaid kenasti maanteekiiruseni 100 km/h välja. Akusid on rohkem, ent pakiruumi maht on kahanenud vähe, seal on täiesti piisavalt veidi üle 400 liitri ruumi. Ning kogu akude laadimise protseduur võtab aega poolteist tundi ja läheb maksma vaid mõned kroonid.

Strasbourg’i linna, Toyota ja arvukate partnerite ühise pingutusena valminud projekt on tegelikult eksperimentaalne liisinguprogramm, kus linna ametkonnad ja ettevõtted ning ka üks autojagamise firma saavad enese käsutusse kolmeks aastaks sada Prius PHV’d. Linna paigutatakse ka 8 laadimispunkti, ent enamikel juhtudel, 90 % akude täitmisest, sooritatakse ikkagi kodus või büroo parklas, kus samuti spetsiaalsed stepslid üles seatakse.

Tuleviku autod on tõenäoliselt puhtalt elektrilised, üleminekuvariandid on aga hübriidid. Hübriide on jällegi mitmesuguseid, alates neist, millega puhtalt elektrimootori toel liikuda ei saagi kuni sellisteni nagu Chevrolet Volt, milles paiknev sisepõlemismootor käivitub vajadusel lihtsalt generaatorina, andmaks voolu elektrimootoreile, mis autot edasi viivad.

See kõik on tarvilik, et auto ei muutuks „jalutuks“, kui elekter akudest otsa saab. Priuse enda eelised tulevad välja linnaliikluses ja aeglasel kulgemisel, kus elektri jõudu enim kasutada saab. Maanteel võtab see vaat’ et enamgi kütust kui mõni väike ja nutikas diisel. Ka PHV on oma 20-kilomeetrise autonoomiaga mõeldud linnasiseste sõiduvajaduste rahuldamiseks.

Jah, see sõiduulatus võiks olla pikem, ent täna seab piirid tollele ikkagi akude tehnoloogia. Akud on veel liiga suured ning nende mahutavus võiks olla sada korda parem. Need sadakond eksperimentaalset Prius PHV’d, mis Strasbourg’i tänavaid mõõtma hakkavad, on üleminekuautod hübriidide vahel, mille peamiseks jõuallikaks on sisepõlemismootor ning nende, mille esimene valik on elektriline agregaat. Küll kolme aasta pärast on juba akud sellised, et Toyota saab PHV sõiduulatuseks juba mitu korda helgemaid numbreid näidata.

Mis täna ka päris ebamugav, on PHV laadimine – kogu see juhtmega ukerdamine on tülikas. Fanaatikuil muidugi vahet pole, ent laadimiskaabel võiks tulla välja laadimispunktis oleva pooli pealt või siis auto seest. Sellega eraldi otsekui lassoga vehkimine rõõmu ei tekita. Sellise prototüübi projekti puhul pole ehk ka palju vahet, ent juhe on esialgu ka ainus võimalus, kuna üle õhu leviva elektri tehnoloogiad on veel päris lapsekingades.

Strasbourg’ile lisaks katsetatakse Prius PHV kasutusmugavust ning pistikuhübriidide kui selliste otstarbekust ka mujal maailmas, Jaapanis, USAs, Aafrikaski. Kui vaid linnas liikuda, on hiirvaikne kulgemine imeline kogemus. Pealegi on Prius ju tavaline viieukseline auto, mitte mingi ulmekontsept või mõni kole käkerdis, mis tuleviku transpordivahendit kujutama peaks. Prius on õigupoolest õige argine sõiduk, mida pikalt ja alati musklis biitsepsiga elektriliselt liikuvana kogeda on tore – see on nagu sõnum tulevikust.

Viimast tõika võimendab veel eriti võimalus tervelt 100 km/h ainult elektrimootorite abiga maanteel kihutada. Pikalt seda teha ei saa, ent tulevase dekaadi autosõidu kogemuse saab kätte küll. Nii hakkabki olema. Prius PHV on niisiis lihtsalt üks isutekitaja. Turule tuleb see heal juhul kolme aasta pärast. Mida tegelikult tahaks, on täiselektriline argiauto. Taolisi hakkab aga juba järgmisel aastal erinevatelt tootjatelt paistma

No comments:

Post a Comment