Thursday, September 27, 2012

Poola kütuseta ja mehitamata lennuk lendab 20 km kõrgusel.



http://www.sfora.pl/Tego-drona-beda-nam-zazdroscic-Polata-20-km-nad-ziemia-a47822


Tego drona będą nam zazdrościć. Polata 20 km nad ziemią
phoenix-uav.com
Nie zobaczysz go wysoko w chmurach.
Skonstruowany przez inżynierów warszawskiego Instytutu Lotnictwa model samolotu Phoenix swój pierwszy próbny lot odbędzie w połowie października. Jak zapewniają twórcy, dzięki zasilaniu baterią słoneczną będzie mógł przez całą dobę latać w stratosferze. Na wysokości od 15 do 20 kilometrów będzie niedostrzegalny dla ludzkiego oka.
Nie zajmie obszaru używanego przez lotnictwo cywilne i wojskowe, a jednocześnie uniezależni się od zwykłego ruchu lotniczego, który odbywa się na wysokości do 15 kilometrów n.p.m. - powiedział inż. Krystian Woźniak, konstruktor maszyny z Instytutu Lotnictwa.
Samolot, którego pierwszy egzemplarz ma pojawić się już w przyszłym roku, będzie wykorzystywany do monitorowania upraw, pożarów oraz do śledzenia ludzi i pojazdów. Meteorolodzy będą mogli go używać do badania składu atmosfery i poziomu zanieczyszczenia powietrza. Na pokładzie, w zależności od zastosowania bezzałogowca,  zainstalowane zostaną radary lub kamery.
Ogniwa słoneczne pozwolą naładować akumulatory, które umożliwią Phoenixowi pracę w nocy.
Dzięki temu będzie można prowadzić nieustannie działania operacyjne. Jest to bardzo cenna właściwość, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, w których informacje o aktualnym stanie zagrożenia są kluczowe do podjęcia decyzji - wyjaśnił Woźniak
Model samolotu w skali 1:5 był testowany na pasie startowym już we wrześniu. Za kilka tygodni po wprowadzeniu poprawek naukowcy wyślą go w pierwszy próbny lot.
NK


Ma ei näe seda kõrge pilved.

Kujundanud insenerid Varssavi Instituut Aviation mudel lennuki Phoenix esimest katselendu toimub oktoobri keskel. Kuidas anda arendajatele, tänu päikeseenergia aku suudab lennata ööpäevaringselt stratosfääris. Kõrgusel 15 kuni 20 km on tajumatu, et inimese silm.

See ei võta ala kasutada tsiviil-ja sõjaväe lennunduse, samas sõltumatuse tavaline liiklus, mis toimub kõrgustel kuni 15 km kõrgusel - Said Eng. Krystian Wozniak, kujundaja masinasse Instituut Aviation.
VAATA saladusi USA armee. See viimane BEZZAŁOGOWIEC? >>

Lennuk, esimene koopia ilmuma juba järgmisel aastal hakatakse kasutama jälgida põllukultuuride, tulekahjude ja jälgida inimesi ja sõidukeid. Meteoroloogid saavad kasutada seda uurida atmosfääri koostist ja õhusaaste. Laual, sõltuvalt rakendusest bezzałogowca, paigaldatakse radarid või kaameraid.

Päikesepaneelid on akude laadimiseks, mis võimaldab Phoenixowi töö öösel.

See toimub pidevalt tegevusele. See on väga väärtuslik vara, eriti eriolukordades, kui teavet praeguse eriolukorra Ülioluline on teha otsus - ütles Wozniak
VAATA NIEWIDZIALNEGONEURONA. Dron surmava Euroopa >>

Mudel lennuki 01:05 skaalal testiti rajal septembris. Mõne nädala pärast muudatuste kehtestamisega teadlased saadan selle esimest katselendu.

NK
http://wyborcza.biz/biznes/1, 100896,12547629, Wkrotce_pierwszy_lot_polskiego_s ...
http://

http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,12547629,Wkrotce_pierwszy_lot_polskiego_samolotu_na_baterie.html


Monitorowanie stanu upraw, zagrożenia pożarowego, a nawet osób i pojazdów to zadania samolotu Phoenix, nad którym pracują uczeni z warszawskiego Instytutu Lotnictwa.
Monitorowanie stanu upraw, zagrożenia pożarowego, a nawet osób i pojazdów to zadania samolotu Phoenix, nad którym pracują uczeni z warszawskiego Instytutu Lotnictwa. Za kilka tygodni jego model odbędzie próbne loty, a pierwszy egzemplarz pojawi się w 2013 r.
Zasilany energią słoneczną samolot Phoenix będzie mógł szybować całą dobę na wysokościach uniemożliwiających dostrzeżenie go gołym okiem.

Jeden z konstruktorów Phoenixa, inż. Krystian Woźniak z Instytutu Lotnictwa, powiedział, że projektowany samolot będzie szybował między 15 a 20 km n.p.m., czyli w stratosferze. Dzięki temu nie zajmie obszaru używanego przez lotnictwo cywilne i wojskowe (czyli do 15 km n.p.m.), a jednocześnie uniezależni się od zwykłego ruchu lotniczego.
BusinessClick
Maszyna będzie zasilana energią elektryczną pochodzącą z ogniw słonecznych. Musi być jej na tyle dużo, by naładować akumulatory, które zasilą samolot podczas pracy w nocy. "Dzięki temu będzie można prowadzić nieustannie działania operacyjne. Jest to bardzo cenna właściwość, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, w których informacje o aktualnym stanie zagrożenia są kluczowe do podjęcia decyzji" - wyjaśnił konstruktor.

Na razie uczeni wybudowali model samolotu w skali 1:5. W połowie września sprawdzali swój model na pasie startowym. Były to jednak zaledwie przymiarki do próbnych lotów, które odbędą się w pierwszej połowie października. "Pewne elementy musimy jeszcze poprawić. Gotowy płatowiec chcielibyśmy mieć pod koniec pierwszego kwartału 2013 roku" - mówi Krystian Woźniak.


Na pokładzie samolotu uczeni będą instalowali rozmaitą aparaturę. "Od tego, czy umieścimy tam kamerę, czy też np. radar, będzie zależał charakter misji Phoenixa" - zaznaczył.

Już teraz wiadomo, że twórcy samolotu będą współpracowali z Instytutem Badawczym Leśnictwa w Sękocinach. Każdego roku w okresie wiosenno-letnim Phoenix będzie obserwował lasy w okolicach Poznania. "Na podstawie zebranych informacji określimy, która część lasu jest zainfekowana konkretną chorobą. Potem leśnicy będą starali się ją wyeliminować, a my - regularnie obserwując teren - sprawdzimy, czy zastosowane metody rzeczywiście poprawiają stan lasu" - wyjaśnia Woźniak.

To tylko jedno z wielu możliwych zastosowań samolotu. Przede wszystkim ułatwi on zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, np. w gaszeniu pożarów czy monitorowaniu sytuacji powodziowej. Wyposażony w odpowiednie kamery pozwala na śledzenie rozwoju sytuacji w czasie rzeczywistym i umożliwia skuteczniejsze dowodzenie jednostkami.

Innym zadaniem będzie m.in. obserwacja osób i pojazdów. "Samolot, latając na bardzo dużych wysokościach, jest praktycznie niewidoczny i całkowicie niesłyszalny dla osób znajdujących się na ziemi" - powiedział uczony. Dzięki temu będzie można dyskretnie obserwować wybrane obiekty, odszukiwać i śledzić ścigane pojazdy, wspierać dowodzenie akcji policyjnych przez dostarczanie na bieżąco obrazu sytuacji.

Phoenix może być również wykorzystywany do monitorowania stanu upraw, określania pór nawożenia, prognozowania wielkości plonów. "Możemy weryfikować obszary upraw na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego pod kątem rozliczania środków unijnych, które są przekazywane na rolnictwo" - dodał rozmówca.

Poza tym samolot może służyć do badania zmian składu atmosfery oraz poziomu zanieczyszczenia powietrza. "99 proc. pary wodnej znajduje się w troposferze, dlatego z pułapu operacyjnego samolotu - 20 km n.p.m. możliwe jest obserwowanie chmur w czasie rzeczywistym" - wytłumaczył Woźniak.

Ocenił, że szansa na wdrożenie samolotu jest bardzo duża. "Mamy zainteresowanie ze strony różnych środowisk" - zadeklarował.

Projekt został dofinansowany kwotą ponad 10 mln zł z programu operacyjnego "Innowacyjna gospodarka 2007-2013", w ramach konkursu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. 

Więcej... http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,12547629,Wkrotce_pierwszy_lot_polskiego_samolotu_na_baterie.html#ixzz27fymyVAn
 

Więcej... http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,12547629,Wkrotce_pierwszy_lot_polskiego_samolotu_na_baterie.html#ixzz27fyGGcx5   
Seisundi jälgimine kultuurid, tuleoht, ja isegi inimeste ja sõidukite õhusõidukite Phoenix ülesandeid nad töötavad teadlased Varssavi Instituut Aviation.
Seisundi jälgimine kultuurid, tuleoht, ja isegi inimeste ja sõidukite õhusõidukite Phoenix ülesandeid nad töötavad teadlased Varssavi Instituut Aviation. Mõne nädala mudel testib lennud ja esimene koopia on aastal 2013
Päikese jõul õhusõiduk võib libiseda Phoenix tund kõrgusel vältida märganud seda palja silmaga.

Üks disainerid Phoenix, Eng. Krystian Wozniak Instituudi Lennundus, ütles, et eelnõu on ujuva lennuki vahel 15 ja 20 km kõrgusel merepinnast, mis on stratosfääris. Sel moel see ei võta ala kasutada tsiviil-ja sõjaväe lennunduse (st kuni 15 km kõrgusel), samas sõltumatuse normaalne lennuliiklus.
BusinessClick
Masin on varustatud GWh elektrit. See peab olema nii palju akusid, et toita lennuk töötamise ajal öösel. "See toimub pidevalt tegevusele. See on väga väärtuslik vara, eriti eriolukordades, kui teavet praeguse eriolukorra Ülioluline on teha otsus" - selgitas disainer.

Praegu teadlased ehitatud mudel lennuki mõõtkavas 1:5. Septembri keskel, kontrollides oma mudel rajal. Nad olid siiski ainult paigaldamise eest katselende, mis toimub oktoobri esimesel poolel. "Mõned elemendid on meil parandada. Lõppenud kere oleks tore lõpus esimeses kvartalis 2013," - ütles Krystian Wozniak.



Teadlased õhusõiduki pardal paigaldab erinevaid seadmeid. "Kas paned kaamera seal, või nt radarid, missioon sõltub, milline on Phoenix" - rõhutas ta.

On juba teada, et loojad õhusõidukite teeb koostööd Forest Research Institute Sękocinach. Igal aastal kevadel ja suvel Phoenix jälgib metsade lähedal Poznańis. "Tuginedes kogutud teavet määravad, millise osa metsa on nakatunud haigus. Metsaselts Siis nad püüavad kõrvaldada, ja me - regulaarselt jälgida ala - vaadake, kas meetodeid tegelikult parandab metsade seisundit" - ütleb Wozniak.

See on vaid üks paljudest võimalikest rakendustest õhusõiduki. Esiteks, see hõlbustab kriisiolukordade ohjamisega, nagu tuletõrje ja järelevalve üleujutuste olukorda. Varustatud asjakohase kaamera võimaldab teil jälgida olukorda reaalajas ning võimaldab paremini käsk ühikut.

Teine ülesanne hõlmab tähelepanek inimesi ja sõidukeid. "Lennuk, lendamine väga suurtel kõrgustel, see on peaaegu nähtamatu ja täiesti kuuldamatu inimestele maa peal," - ütles teadlane. See võimaldab teil vaikselt jälgida valitud objektid, leida ja jälgida sõidukite süüdistus, käsk toetust politsei tegevust, pakkudes ajakohast ülevaadet olukorrast.

Phoenix saab kasutada ka jälgida põllukultuuride seisundi kindlaks aegadel väetamine, Saagikuse prognoosimise. "Me ei saa kontrollida aladel Regionaalarengu ministeerium lahendamise ELi vahenditest, mis antakse edasi põllumajandus" - ütles helistaja.

Lisaks lennukite abil saab uurida, kuidas muutub atmosfääri koostist ja õhusaastet. "99 protsenti. Auru troposfääri on seega õhusõidukite ülemmäär - 20 km kõrgusel merepinnast, on võimalik jälgida pilvede reaalajas" - selgitas Wozniak.

Tema hinnangul võimalusi rakendamise õhusõidukite on väga kõrge. "Meil on huvi igas eluvaldkonnas" - ütles ta.

Projekti kaasrahastab summa üle 10 miljoni zł rakenduskavas "innovaatilise majanduse 2007-2013", konkursil ministeeriumi teaduse ja kõrghariduse.

Loe edasi ...

No comments:

Post a Comment