Thursday, July 21, 2011

Valmis elektriratast pole siit ka mõtet osta - siin pakutavad om uuematest umbes 2-3 põlvkonda maas,

http://eestielu.delfi.ee/eesti/elu/laanemaa-mehe-ehitatud-elektrijalgratas-teeb-poevurridele-silmad-ette.d?id=47075498&com=1&s=1&no=20


esiveo kiituseks02.06.2011 15:41
Julgeks vastu vaielda seisukohale, et esivedu on saast, pigem on see maitseasi. Ise olen kasutanud Goldenmotori esiveolist (mitte küll MagicPie'd, vaid eraldi ja võimsama kontrolleriga mootorit) soojemal hooajal igapäevaselt tööl käimiseks juba kolm aastat ega ole märganud mingeid hädasid ei kiirenduse ega juhitavuse osas. Oma sama firma veidi lahjema mootoriga olen kätte saanud kuni 43 kmph, kuid peab tunnistama, et jalgratas jääb jalgrattaks ning mugav on sellega sõita ikkagi 25-30 kmph vahemikus või augulisema tee korral veelgi vähem, suuremate kiiruste jaoks on teised riistad. Ja kui ikka tõeliselt äkilist kiirendust vaja, saab alati väntadega paar tiiru juurde anda, mis teeb ka igast lahjast e-rattast tõelise püssi (eks olen aeg-ajalt ennastki vahel autojuhtide ja rollerinokkade ehmatamisga lõbustanud).

Küll on aga esiveol mitmeid eeliseid: kui liiva sees või pehmel pinnasel pedaalid appi võtta, muutub see tõeliseks džiibiks, mis läheb läbi igalt poolt (korduvalt proovitud). Teiseks saab esiveo puhul kasutada tagarattal käsipidurist tunduvalt toekamat pedaalipidurit (eriti oluline suurematel kiirustel) või millist tirri iganes, (tagaveo puhul on see valik äärmiselt piiratud). Ja üks kestvuse seisukohalt mitte just vähetähtis detail: teatavasti pole hiinlaste teras just suurem asi, aga tagaratta võllil olev raskus on tunduvalt suurem kui esirattal - suurem osa istuja kaalust pluss aku ka veel (ainus eelis on tõesti see, et ratas ei lähe kiirendades kaapima, st. kiirendus on teatud oludes parem). Välismaistes foorumites kohtab tihti nuttu ja hala, et tagaratta võll vajub istuja raskuse all kõveraks ja/või laagrid lagunevad ära, esiveolised on sellest murest vabad. Montaaži lihtsusest ei hakka rääkimagi - Youtubes liigub video, kus mees selle teeb D.I.Y. (do it yourself ehk valmiskomplekt, mille Haapsalu meeski näib ostnud olevat) puhul ära alla kolme minuti. 

Päris täpselt ei saa ma aru aku valikust. Sellise hinna eest 12 Ah liitiumraudfosfaataku? No vabandage! Vähemalt kolmandik näib siin ilusa kasti hind olevat (eBays liiguvad need tunduvalt odavamalt) ja 12Ah on 100W mootorile selgelt lahja: seda tüüpi akude max vool on 2C (antud aku puhul siis 24A) ehk see annab välja 1152W, üle selle hakkavad aku pinge ja eluiga ohtlikult langema. Kiirendades läheb aga 1000W mootori maksimum (sõltuvalt kontrollerist) 35-40A kanti. Teisisõnu - sellise akuga mootorist täit mõnu kätte ei saa, tootjadki soovitavad 20-25Ah. Kavalamad vennad kasutavad liitiumpolümeeril (LiPo) põhinevaid mudeliakusid - ehkki neilgi on hädasid (teatud oludes plahvatusohtlikud, vajavad keerulisemat laadijat ja eluiga on lühem), on need palju odavamad (sama võimsusega akupaki saab kätte alla 3000 EEK, laadija küll lisaks), poole väiksemad, kergemad (alla 3 kg) ja sülitavad vaevata välja kuni 20-45C ehk kuni 400A. 

Mingite seatinaakudega, mida keegi siin proovida lubas, pole üldse mõtet jännata - Eestis pole selliseid saadagi, mis vähegi vastu peaks. Ja valmis elektriratast pole siit ka mõtet osta - siin pakutavad om uuematest umbes 2-3 põlvkonda maas, tavaliselt harjadega alalisvoolumootoriga ja just seatinaakudega kohitsetud euromänguasjad.

1 comment:

  1. Ka 250W rummumootor on täiesti piisav lahendus. Mul muideks pliiakudega.9Ah upsikad. Kogu kola istub iseehitatud tandemil küljes. Tänu ratta enda raskusele küll päris lubatud vahemaad ei läbi(40-50 Km) aga 30-35 sõidan vabalt ära. Kõik sõltub ka kasutusest. Tasasel ja horisontaalsel pinnal on mõttetu voolu kulutada. Seda kasutame tervise ja akude laadimise huvides. Elektirammu pigem tõusudel ja tugeva vastutuulega vaja. Minul ka veel see eelis,et saan üherattalise haagisega teise akukomplekti kaasagi võtta. Siis saab juba pikemale matkalegi. Ja alati leidub teel keegi, kes on laadimiseks nõus elektrit andma - tasu eest muidugi. Kahekesi sõtkudes võib süüte üldse sisse lülitamata jätta. Siis on veeretakistuse ületamiseks ramma rohkem kui küll. Tõusudel aga kahekesi ja mootoriga - muinasjutt. Ei saa nahkagi märjaks.

    ReplyDelete