Sunday, August 29, 2010

Hiinas ehitatud ja Eestis täiustatud väikeauto Zev Smiley'le

http://www.e24.ee/?id=166934

Eestis täiustatud elektriauto sobib vaid linnasõiduks
22.09.2009 19:18
Eilsel Eesti esimese avaliku elektriautode laadimiskoha avamisel Vabaduse väljaku maa-aluses parklas andis Tallinna linnapea Edgar Savisaar tasuta parkimise kaardid kahele kohal olnud sõidukile - Hiinas ehitatud ja Eestis täiustatud väikeautole Zev Smiley'le ning Soomes Elcati tehases elektrisüdame saanud Subaru kaubikule.

Esimene neist kuulub Zev Motors OÜ osanikule ja tegevjuhile Teet Randmale, teine sama firma teisele osanikule Meelis Merilole. Aasta jooksul saavad tasuta parkida ka teised Eestis registreeritud elektriautode omanikud.

Teet Randma rääkis, et Smiley oli Hiinas üks esimesi elektriautosid ning kuna Eesti kliimale ei sobinud see kuigi hästi, tuli seda Eestis kõvasti täiustada. Nüüd peab masin vajadusel vastu ka talvistes oludes, kuigi külmema ilmaga kannatab läbisõit.

«Kui tahta teda teha talveautoks, siis saaks väga ilusti hakkama,» märkis Randma, lisades, et praegu ei ole autol aku soojustatud ning talvine läbisõit on vaid 35 km.

Tavaoludes saab Zev Smiley'ga ühe laadimisega sõita 85 kilomeetrit, et aga auto tippkiiruseks on vaid 55 km/h, jääb see pelgalt linnasõidukiks. Auto aku täislaadimine võtab aega 8 tundi.

Soomes Elcati tehases Subaru kere peale ehitatud elektrimootoriga kaubiku maksimaalseks läbisõiduks on Randma sõnul samuti umbes 80 km, maanteekiirusel aga umbes kaks korda vähem.

Kaubikul on erinevalt Smiley'st Randma sõnul akud juba soojustatud ning läbisõit välistemperatuurist ei sõltu. «Seda saaks suhteliselt lihtsalt teha ka Smiley'ile või ükskõik mis teisele elektriautole, aga momendil seda lihtsalt pole tehtud,» märkis Randma.

Salongi saab Smiley'l aga praegugi gaasikütte abil soojaks, Subaru seevastu kasutab reisijate soojendamiseks bensiini. Salongi soojendamine elektriga ei ole Randma selgitusel otstarbekas. Gaasisoojendi soojendavat aga salongi märksa kiiremini kui bensiiniautol.

Randma selgitusel on aku mahtuvuse vähenemine madalamal temperatuuril pliiaku omapäraks, kuid tänapäeval on aktuaalsem liitiumaku, millel seda probleemi ei ole. «Lihtsalt need on vana generatsiooni elektriautod, aga viimase poole aasta jooksul on liitiumi hinnad kukkunud nii palju, et nüüd on juba mõistlik osta liitiumakudega auto,» rääkis Randma.

Et ainus Eestis registreeritud Zev Motorsi auto kuulub firma tegevjuhile endale, polegi nad ühtegi elektriautot veel müünud. Küll on aga Zev Motors OÜ müünud elektrirollereid, elektri-ATVsid ja elektrijalgrattaid.

Päris märkamatuks pole siiski jäänud ka sõiduautod - firmal on kaks klienti, kellele on toodud 4-kohalised uue generatsiooni Smiley'd, kuid ARKis on nende registreerimisega probleeme.

Ühe kliendiga tehti Randma sõnul selline kokkulepe, et talle ehitatakse Volkswagen Golfist Zev Smiley komponente kasutades elektriauto, teine klient on aga otsustanud ARKis lõpuni võidelda.

Zev Motors OÜ'l on ka üks päris Eestis tehtud auto, Võidusõidutehnika ASi Tartu tehases Estfieldi baasil valminud Zev Seven. Seveni suuremahulisest tootmisest on Randma sõnul veel vara rääkida, kuid kuna Tartus suudetakse teha 30 autot aastas, tuleks suurema nõudluse korral tootmine välja viia.
Marina Lohk

No comments:

Post a Comment