Thursday, June 17, 2010

Lausa kohatu on elektrimootorit sisepõlemismootoriga võrrelda, viimane tundub aegunud tehnoloogia – jõudu on ainult teatud pöörete vahemikus, elektrim

http://www.greengate.ee/?page=473

Energiaotsinguil mööda Euroopat: esimene reisikiri
Kaur Klaamann. Fotod: Kaur Klamann, Evelyn Ervin, Maara Räpp

Septembri algul asusin planeerima järjekordset reisi eesmärgiga laadida akusid nii otses kui kaudses mõttes, ehk siis otsida inspiratsiooni, näha ning kogeda erinevaid viise kuidas ideid ja energiat on suudetud nutikalt rakendada. Alustuseks paigutasin kaardile mind huvitavad objektid ning seejärel asusin uurima kas nende lähedal võiks asuda mõni tuttav keda külastada. Olles reisinud enne Hispaanias, on mind pikka aega sisetunde järgi tõmmanud Portugal – nagu hiljem selgus, siis põhjusega. Logistiliselt jäid esialgu parima hinna ja klappiva ajakava tõttu pidepunktideks:
• Tallinn-Riia (auto)
• Riia-Amsterdam (Air Baltic)
• Amsterdam-Haarlem (rong)
• Haarlem-Eindhoven (rong)
• Eindhoven-Porto (Ryanair)




Kuna mu parim sõber elab juba üle poole aasta Haarlemis ning olin lubanud talle ammu külla minna, siis oli see logistiliselt vägagi sobiv, jäi üle leida pidepunkt Portugalis.
Reisikaaslasi otsides sattusid silmapiirile üks andekas fotograaf ning veel üks salapärane tütarlaps, kes väitis end olevat „inimkompass“ ning kelle parim sõbranna elavat Portos. Kuna ma ise kipun linnades isegi tehniliste abivahenditega kergesti ära eksima, siis tundus see olevat hea pakkumine.

Esimeseks peatuspaigaks siis Madalmaad, täpsemalt Holland (viimane on vaid Madalmaade üks regioon).
Kuna iga kuivem maalapp on hinnas, on korterid Amsterdamis ja Groningenis mulle eelmiste reiside jooksul muljet avaldanud oskusliku ruumikasutuse poolest. Erinevad tasapinnad, nishide ja katusepindade ära kasutamine annab tihti veidrakujulisi lahedaid tulemusi, erandiks polnud ka seekordne peatuspaik, milleks oli mu sõbra üürikorter Haarlemis. Umbes 3-4 m kõrgune 20m2 põrandapinnaga ruum oli jagatud elutoaks, vannitoaks, köögiks ning magamistoaks, lisaks avanes elutoa aken alumise korruse katusele, moodustades niiviisi mitteametliku „rõdu“.


Vastupidiselt ühe a-ga nimekaimule New Yorgis (New York oli 17. sajandi alguses enne Brittidega Suriname vastu vahetamist veel Madalmaade valduses ning kandis nime „New Amsterdam“) pole tegemist mustanahaliste linnajaoga. Pigem selline vaikne linnake taimedesse uppunud tänavate ja tulbiklumpidega, tänu millele on ta omandanud hüüdnime „Bloemenstad“. Ranna lähedus meelitab suvel kohale ka surfareid ja lohelennutamise entusiaste.

Erinevaid transpordivahendeid testides (rong, buss, auto) kinnitan endiselt kehtivat reeglit: tööpäeviti saab Haarlemist Amsterdami kõige kiiremini rongiga (ca 15-20 min).







Amsterdami suundumiseks oli mul seekord ka otsene põhjus – Vectrix’i elektriline motoroller, täpsemalt Vectrix „VX-1“.

Tabav reklaamlause „Unplug and play“ lubab vabadust ja mängulisust:
Kiirendus 0-80 km/h: 6,8 sekundit
Tippkiirus: 100 km/h
Sõidukaugus: 60-80 km, olenevalt sõidustiilist
Mootori võimsus: 21 KW (65 Nm)
MSRP (soovitatav jaehind): 6000-8000 EUR, sõltuvalt hoolduse, remondi ja garantii tingimustest.

Tegu on tagaveolise, NiMH akusid kasutava sõiduriistaga, mille kiirendus kirjade ja tunde järgi on võrdne sportauto omaga. Mul ei õnnestunud liikluses streetrace’i proovida, kuna antud sõiduk vajab tsiklilube, mida mul kahjuks või õnneks polnud. Nagu elektrisõidukile omane, käib sõit sujuvas vaikuses. Lausa kohatu on elektrimootorit sisepõlemismootoriga võrrelda, viimane tundub aegunud tehnoloogia – jõudu on ainult teatud pöörete vahemikus, elektrimootoril vastupidiselt kogu aeg. Tüüpiliselt suurele rollerile lubatakse sadulasse ka kaasreisija.

Laadimine käib tavalise elektripistiku abil, mis on paigutatud istme alla, elektrikuluks on eesti hindade järgi ca. 0,06 krooni kilomeetri kohta (kuna laadimine toimub reegline öösel, siis ilmselt veel odavam). Kirjade järgi lubatakse 2,5 h laadimisaja järel 80% ulatuses täitunud akusid, omast kogemusest tean, et NiMH akude puhul see sinna kanti ka jääb, iseasi on mäluefekt (õigemini kuidas on õpitud sellest vabanema). Paberites on aku elueaks kirjatatud 1700 tsüklit/10 aastat/~ 82 000 km. Miinuseks on sisepõlemismootoriga rollerist ca 2,5 korda raskem kaal (234 kg).

Edasimüüja jutu järgi on probleemide osas tüüpiliselt ette tulnud peakaitsme rikkeid, kuid muus osas on antud ratas suhteliselt hooldevaba – oma panuse annab kvaliteetsete komponentide kasutamine (alumiiniumsulamist raam, Sachs amortisaatorid, Pirelli rehvid) ja elektrisõiduki lihtsus sisepõlemismootoriga sõiduki ees.


Vectrixi veebisait lubab peatselt ka mudelit „VX-2“, mis on mõeldud linnasõiduks. Kuulujuttude põhjal on USA päritolu firma majanduslik seis keeruline kuid Poolas asuv tehas jätkab sellest hoolimata veel tänase päevani tööd.
Rohkem infot: www.vectrix.com

Järgmise sihtpunktina kaalusime kunstiteadlase Rael Arteli vihjel „Van Abbemuseumi“ Eindhovenis, mille veebilehel jäi mulle silma näitustesari „Plug-In“, mis kasutab näitusehoone sopilist struktuuri kollektsioonide paigutamiseks harjumuspärasest erinevasse keskkonda, pakkudes niiviisi võimalust nende tajumiseks ning taasavastamiseks uuel moel, mitmekesise valiku hulgas näiteks 20.sajandi vene avangardi võtmeisik El Lissitzky töödele pühendatud sektsioon „Lissitzky+“, Martin Creed’i liftis kogetav heliinstallatsioon, horvaatia kriitilise kunsti praktiku Sanja Ivekovići läbi mitme korruse ulatuv hiigelmonument „Lady Rosa of Luxembourg“ jt. – see kõik tundus piisavalt paeluv teekonna ette võtmiseks ning nii me leidsimegi end peatselt rongist, kihutamas 140 km/h lõunasse 140 kilomeetri kaugusel asuva Eindhoveni suunas.




Järgneb...

Loe edasi: Energiaotsinguil mööda Euroopat: teine reisikiri
Energiaotsinguil mööda Euroopat: kolmas reisikiri
Energiaotsinguil mööda Euroopat: neljas reisikiri

No comments:

Post a Comment