Friday, October 23, 2009

Uut tüüpi taskukohased päikesepaneelid

Uut tüüpi taskukohased päikesepaneelid

Siim Sepp
siim.seppatcharut.ee 14.11.2007 17:18
Jaapani ettevõttel õnnestus luua päikesepaneel, mille tootmiskulud on senistest ligi poole võrra madalamad. Päikeseenergiat elektrivooluks muutvad ränielemendid on ümara kujuga, igaüks heksagonaalselt paigutatud peeglitega kambrikeses, kirjutas Technology Review.
Samal teemal aripaev.eePortugal rajab maailma suurima päikeseelektrijaama
Rullikeeratav päikesepatarei laeb mobiiltelefoni paari tunniga
Suured uudised päikseenergia vallast
Päikeseenergiajaamad ehitatakse kosmosesse
Päikesepaneelid muutuvad üha tasuvamaks
USA energiavajaduse rahuldaks Päike
Kaks korda odavamad päikesepatareid


„Me kasutame kõigest viiendikku sellest ränikogusest, mida läheb vaja seni kasutatud paneelide ehitamiseks,” ütles tehnoloogia väljatöötanud Kyoto ettevõtte Clean Venture 21 president Mikio Murozono.

„Paneeli lõplikule hinnale avaldab see väga suurt mõju,” ütles USA riikliku taastuvenergialaboratooriumi päikeseenergia juhtivteadlane Howard Branz. „Umbes 20 kuni 30 protsenti kogu paneeli hinnast moodustab räni hind,” lisas ta.

Loe edasireklaam:




CV21 alustas uut tüüpi päikesepaneelide tootmisega oktoobris. Esimesed 10-kilovatised moodulid jõuavad müüki sel kuul. „Esialgu on nende hind võrreldav senikasutatud paneelidega, kuid 2008. aastal, kui toodang suureneb tuhandelt paneelilt päevas 60 000 paneelini, peaks ka hind langema umbes 30 protsendi võrra,” ütles Murozono. „Eesmärgiks on viia hind poole madalamaks aastaks 2010,” lisas ta.

„Sfääriliste päikeseelemente idee pole uus, Texas Instruments tuli sellega lagedale juba 30 aasta eest,” ütles Branz. „Ehkki nende heaks omaduseks on väiksem toorainekulu, on piisavalt ka halbu külgi. Nende kumerad küljed peegeldavad enam valgust tagasi, mis vähendab efektiivsust. Tegelikult on vaid pool nende pinnast valguse poole suunatud. Ränipallide rittapaigutamise tagajärjel tekivad nende vahele tühikud, mis mingit energiat ei tooda,” lisas Branz.



CV21 mõtles aga välja lahenduse – iga sfäär paigutati eraldi heksagonaalsesse ehk meekärje kannu kujulisse peegeldavate seintega alumiiniumkambrikesse. Need töötavad nagu autolaternate ümber olevad peeglid, kuid vastupidiselt – aitavad võimalikult suure osa valgusest ränikerale koondada. Selle lahenduse kasutamisel toodavad elektrienergiat ka sfääri alumised küljed. Kambrikeste heksagonaalne kuju teeb võimalikuks nende üksteise kõrvale paigutamise, mistõttu ei teki asjatult raisatud pinda.

Ränisfääride pinda on töödeldud spetsiaalse peegeldumisvastase ainega. Iga sfäär on kinnitatud painduvale alusele, mistõttu on paneele võimalik kinnitada mitmesuguse kujuga pindadele. „Neid võib paigutada hübriidauto katusele või kumeratele katusekividele,” ütles Murozono.

„Ma usun, et see tehnoloogia töötab,” sõnas Branz. „Küsimus on aga selles, kas nad suudavad piisavalt suurendada paneelide efektiivsust. Hetkel on see 10 protsendi ringis. Kommertskasutuses olevatel uutel paneelidel ulatub efektiivsus, ehk see osa pealelangeva valguse energiast, mis elektrienergiaks muudetakse, 14–15 protsendini.”

„Hinna langetamine 30 protsendi võrra ei oma mingit mõtet, kui sama koguse elektrienergia saamiseks tuleb paigaldada 30 protsendi võrra enam paneele,” selgitas Branz.

Murozono aga näeb veel võimalusi hinna langetamiseks. Näiteks räni puhtuse ja kvaliteedi tõstmisega suureneb ka nende efektiivsus. Samuti peab ta vajalikuks vähendada ränisfääride läbimõõtu 0,8 millimeetrini. See samm lubaks kasutada 20 protsendi võrra vähem räni. „2008. aastal jõuame 13-protsendilise efektiivsuseni ning 2010. aastal 15 protsendini,” lubas Murozono.

„Üle maailma on suur nõudlus kõrgekvaliteedilise ränitoorme järgi,” ütles Charles Cromer Florida päikeseenergiakeskusest. „Puudus on tekkinud pooljuhtide ja päikesepaneelide tootmise kasvu tõttu. See on viinud räni hinna ja sellega koos ka päikesepaneelide hinnad üles. Väiksema ränikogusega hakkama saav tehnoloogia võik anda CV21 olulise eelise.”



Loe veel Novaator uudiseid
--------------------------------------------------------------------------------

No comments: