Sunday, October 11, 2009

Lisaeelarve varjus tehtud samm tõstab elektri hinda

Lisaeelarve varjus tehtud samm tõstab elektri hinda
20. juuli 2009 08:00




Olenevalt sellest, kui palju puitu tootmisel kasutatakse, võib hind tõusta üle 13%.


18. juunil koos selle aasta teise lisaeelarve seadusega vastu võetud elektrituruseaduse muudatused tekitavad turuosalistes küsimusi. Eesti metsatöösturid ning jõujaamade ja kaugküttega tegelevad firmad leiavad, et olukord, kus riik maksab taastuv­energiatoetust ka Narva elektrijaamadele, moonutab turgu ja tõstab elektri hinda.


„Elektrituruseadus ei lubanud enne suurtel ja väga eba­efektiivsetel Narva põlevkivijaamadel biomassi põletada ja selle eest toetust saada, nüüd on neil aga selleks õigus,” märkis Eesti pelletitootjate liidu juht Raul Kirjanen.


Tema hinnangul kergitab muudatus elektri hinda, „sest iga toodetud protsent taastuvenergiat Eestis tõstab elektri hinda taastuvenergia tasu kaudu 0,84 senti kilovatt-tunni kohta”. See lisab inflatsioonisurvet ja halvendab majanduskeskkonda.


Kirjanen lisas, et seadusmuudatus on huvigruppidega läbi rääkimata. Et sel riigieelarvega otsest seost ei ole ja parandus siis­ki kiiresti koos teiste muudatustega tehti, võiks toetust käsitada Eesti Energia lobistide töövõidu ja riigi abina suurettevõt­tele.


„Eesti Energia saab küttepuidust elektri tootmiseks väga suure toetuse. See on veidi suurem kui praegu elektri hind suurtarbijatele ehk nad hakkavad saama elektri müügi eest topelttulu,” sõnas AS-i Repo Vabrikud juhataja Tiit Kolk.


Kui Eesti Energia toodaks oma kateldes edaspidi 20% Eesti energiavajadusest, tähendaks see Kolgi andmeil üle 16-sendist hinnatõusu. „See tähendab meie jaoks aastas 6–10 miljonit krooni lisakulu,” ütles ta ja avaldas kartust, et seadusmuudatuse tõttu võivad kaduda tuhanded metsatööstuse töökohad ja kukkuda puidutoodete eksport.




Endise Põhivõrgu, praeguse Eleringi juhatuse liige Peep Soone nii suurt hinnatõusu ei kinnitanud. „Seadus ütleb, et iga taastuvast energiaallikast toodetud kilovatt-tunni eest makstakse tootjale 84 senti. Kui palju maksab tarbija, on iseküsimus,” ütles ta ja selgitas, et lõplik hind arvutatakse igaks aastaks välja eraldi. Arvesse võetakse ka muud toetust saavad elektritootmise viisid ja elektritarbimise prognoos.



Puit appi sügisest



Eesti Energia tootmise valdkonna kommunikatsioonijuht Ave Mellik ütles hinnatõusu kommenteerides, et kuna riigi poliitika järgi on taastuvenergia osakaalu suurendamine prioriteetne arengusuund, siis on ka vältimatu taastuvenergia tasu suurenemine elektriarvetel. Seda olenemata sellest, kas Narvas biokütust põletatakse või mitte.


„Igal juhul on meie eesmärk toota elektrit konkurentsivõimelise hinnaga, sest vastasel korral ostaks tarbija seda lihtsalt teiste tootjate käest, näiteks välismaistelt suurtootjailt,” sõnas ta peagi avaneva elektrituru konkurentsitingimustele viidates.


Ka majandusministeeriumi pressinõunik Rasmus Ruuda arvas, et elektri hind tarbijale märkimis­väärselt ei tõuse. „Taastuvate energiaallikate toetuste kasvu kompenseerib omakorda elektritootmise kulude alanemine: põlevkivituha ladestamise odavnemine ja CO2-kvoodi kokkuhoid,” märkis ta.


Ruuda sõnul on muutuse eesmärk edendada taastuvallikate kasutamist elektritootmisel, vähendada kasvuhoonegaaside hulka ning kaotada tootjate ebavõrdne kohtlemine.



Metsatööstus ohus



•• Eesti metsatööstuse liit (EMTL) usub, et kui Narva elektrijaamades hakatakse suurtes kogustes puitu põletama, võib see ohtu seada puiduturu stabiilsuse.


•• EMTL-i hinnangul annavad tööstused puidule kümme korda rohkem väärtust võrreldes põletamisega. Lisaks ei pruugi nõudluse hüppeline kasv suurendada pakkumist. Raiemahtude püsimisel aga ei jagu tööstustele-eksportijatele enam tooret.


•• Nii peaks turuosaliste sõnul Eesti Energia turuletulek toimuma sujuvalt ja nii, et kateldesse lükataks vaid seda puitu, millel praegu puudub ostja.


•• Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium lükkas kahtlused ümber. „Puidujäätmeid on mõttekas vedada kuni 120 kilomeetri kauguselt. Narva ümber asub selles raadiuses hinnanguliselt 1,5 miljonit kuupmeetrit madalakvaliteedilist puitu, millest kuni kolmandiku tarbivad AS Estonian Cell ja AS Repo Vabrikud ning üle jääb umbes miljon kuupmeetrit,” selgitas pressinõunik Rasmus Ruuda.


•• Tema hinnangul elavdaks biomassi suurem kasutamine met­samajandust.



Milleks toetada ebaefektiivsust?



•• Eesti jõujaamade ja kaugkütte ühingu juhatuse esimees Tiit Rahkema tegi juunis, pisut enne elektrituruseaduse muudatuste vastuvõtmist riigikogule ettepaneku toetada vaid sellist energiatootmist, mis on sama efektiivne kui koostootmine.


•• „Planeeritav muudatus on vastuolus energiamajanduse riiklikus arengukavas aastani 2020 rõhutatud säästva ja efektiivse energiavarustuse põhi­mõtetega, sest kondensatsioonijaamade kateldes kasutatakse ära ainult ca 1/3 puidus sisalduvast energiast,” kirjutas Rahkema. Koostootmises on kasutegur tema andmeil umbes 90%.


•• „Elektritootmise seisukohast on Narva elektrijaamade uute energiaplokkide kasutegur kindlasti suurem kui uutes vastvalminud biokütuse elektrijaamades,” ütles Eesti Energia tootmise valdkonna kommunikatsiooni­juht Ave Mellik. „Energeetika valdkonna arengusuundade üle otsustamisel ei saa lähtuda vaid ühest kriteeriumist.”

4 comments:

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

RAS Eesti Energia on monopoolne riigiettevõte ja toodab KASUMIT!Siis kuidas saab olla 6-10 miljonit kahjum mingi puidu ostust?Kas see ei oleks õigem lahutada see oma kasumist kui alustada järjekordset rahva koorimist!?Miks riiklik ettevõte peab teenima kasumit?Miks siis näiteks ETV ei tohi näidata reklaame ega teenida kasumit?Miks 2007 ei lastud vabaks energijaturgu?Käibekas tõstis niigi elektrihinda ja nüüd leiti põhjus kuidas veel seda juurde väänata!Mida see Tartu punt õige tahab?Allutada kogu Eestis kõik ettevõtted nagu nad Tartus tegid?



naiiv 20. juuli 2009 20:24:27
Teata sobimatust kommentaarist

ei, see hoopis vana setude punt, kes kunagi on Tallinna vajunud. kui arved on tuhandetes kroonides, siis ka 10% hinnatõusu on räige löök, tappev löök. keegi on mu riigi endale suurde ja põhjatusse taskusse pistnu. mina see küll põle.



naiiv 20. juuli 2009 20:30:10
Teata sobimatust kommentaarist

ei, see hoopis vana setude punt, kes kunagi on Tallinna vajunud. kui arved on tuhandetes kroonides, siis ka 10% hinnatõusu on räige löök, tappev löök. keegi on mu riigi endale suurde ja põhjatusse taskusse pistnu. mina see küll põle.

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

To:Indrek I
Kuhu läheb EE kasum Jordaania põlevkivi arengutes ja Leedu aatomijaamale.
to To: Indrek I 20. juuli 2009 10:01:12
Teata sobimatust kommentaarist
kas sa oled äraunustanud kellele EE kuulub ja kes igal kevadel EE'st dividende võtab?


kaarelR 20. juuli 2009 10:49:44
Teata sobimatust kommentaarist
Millist veekogu hakkab EE Ida-Virumaal kütma puidu põletamisest tekkiva soojusega, mida jääb niigi hulgi üle põlevkivi kateldest? Miks ikkagi Ida-Virumaa? Kas tahetakse Osseetia kombel ükspäev kogu Ida-Virumaa koos kogu Eestimaa energiatootmisega venelastele üle anda?


raudpolt 20. juuli 2009 11:11:18
Teata sobimatust kommentaarist
See vahe ju ongi, et kui puit põletatakse EE kateldes ei saa kasumit justkui keegi omale sest see võetakse riigi eelarvesse ja kaugkütte vendadel jääb varasem hiigelkasumeid lubanud äriplaan realiseerimata. Nii kahju.


kuhu on meie targad 20. juuli 2009 11:40:28
Teata sobimatust kommentaarist
mehed jäänud? Selline kommenteerimine ei anna midagi.


eesti-mees 20. juuli 2009 12:05:44
Teata sobimatust kommentaarist
Milleks midagi toetada? Eks ikka kõike seda tuleb toetada, mis tavaeestlaste hinge tagant viimase ära tõmbaks selleks, et jehoowa väljavalitud (judeokulturnikud, judeoteadurid, judeoriigikogulased, judeoministrid, judeokantslerid, judeonõunikud, judeokristlased jm judeod-talmudistid) saaksid puudust tundmata elada.


Eesti mees

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Eesti Energia tütarettevõtte OÜ Jaotusvõrgu juht Margus Uudam prognoosis, et võõrtööjõudu vajab riiklik energiamonopol paari aasta pärast.





«Lähiaastateks kavandatud investeeringute tipphooajal 2008–2010 oleks meil vaja välistööjõudu appi 100–150 inimest,» kommenteeris Uudam.


Doonormaadena näeb ta Valgevenet, Ukrainat ja Poolat. Sisse tuua tahab firma ennekõike elektrikuid, kes tegeleksid n-ö lihtsamate liinitöödega.






hämming 20. juuli 2009 15:54:52
Teata sobimatust kommentaarist
Minu jaoks jäi äärmiselt segaseks, kuidas riigi toetus hinda tõstab? Seda nimetatakse vist tänapäeval halvustavalt primitiivseks loogikaks kui naturaalne loogikakäik annab kellegi ajus vastulöögi. Mul on igaljuhul probleeme mõistmisega, kuidas toote osaline kinnimaksmine selle hinda lõpptarbijale kallimaks muuta saab?


Ainus, mille minu "primitiivne" arutluskäik genereeris on järgmine: kui muidu on elektri hind riiklikult määratud, siis riigi poolne toetus tähendab seda, et mitte riik ei kergenda oma taskut vaid lubab kliendil seda teha. Äärmine vastutulelikkus tõepoolest. Räige demagoogia lisaks sellele.


See eristabki ettevõtlike inimesi "mökudest" - ühed kasutavad väljendeid vastavalt ÕS-ile, teised mõtlevad endale sobiliku vaste, ning nimetavad seejärel ennast innovatsiooni maaletoojateks, andes samal ajal mõista et ilma nende suurepärase majandamiseta oleksime me põlvili.


Aga võib-olla on mingi muu arusaamatu korrelatsioon kinnimakstava toote valmistamise kulu ning lõpphinna kallinemise vahel.


mõh 20. juuli 2009 18:23:14
Teata sobimatust kommentaarist
No inimesed võiksid jagada ära juba Reformierakonna varastamistehnika - see on seaduslikustatud käe ajamine masside taskusse. Hilisem tulu kanaliseerimine "õigetesse" erakätesse on juba lihtne. Kui Keskerakonda peetakse korruptiivseks ja varastavaks seltskonnaks, siis Reformierakonna anonüümne varastamine käib SEADUSTE abil, mille ainus eeldus on Reformierakonna võim. Reformierakonna varastamine pole mingi Seppade vanalinna "korrastamine", või Nõmme turu lillemüüjate koorimine, vaid ikka miljardite kaupa raha liigutamine riigiettevõtete jmt kaudu. Reformierakond on nagu paise Eesti Vabariigi kuklas. Ja IRL on paise selle paise peal. Selle võimu nimel püstitati ka inetu helendav rist, ei muu

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Metsavennad 20. juuli 2009 22:58:10
Teata sobimatust kommentaarist
Oli ka juba aeg. Õige küsimus on miks eelmine kord EE Narva Elektrijaamadele ja Eesti Energiale (Eesti riigiettevõtte ja rahva rikkuse) kahjulik seadus vastu võeti, või õigemini miks jääti Narva Elektrijaamad ja Eesti Energia ilma biokütuse elektrienergia tootmise soodustusest? Kas põhjus oli tõesti EE nõukogus kõlkunud Koonderakonna (tänane Keskerakond ja Rahvaliit)vihmavarju (US Invest) ja Prantsuse energiakontserni Veolia ning Fortum Tartu (teatavasti omanik ka Tiit Veeber) huvides EE (loe: meie) arvelt? Teatavasti elektrituruseaduse ja Väo elektrijaama eostamisel olid Majandus-kommis Savisaar ja Keskkonnaminnis Villu - viimane isegi toetas KeskkonnaInvesteeringute keskusest Sõõruka koostootamijaama. Tänaseks, ilmselt saades aimu et uue valitsuse aeg vanad ärid tööle ei jää, on Sõõrukas energiabusinessis oksad koomale tõmmanud kuid juba ihub EVR´i. Veolia on teatavasti ka ühistranspordi vallast tegelev ettevõtja lisaks jäätmekäitlusele ja energeetikale - ei lähe kaua aega kuni GoBus ja GoRail samuti paadis on. Igatahes jätku ja padruneid/jõudu meestele täna kes eelnevalt pukis olnute sigadusi peavad lahendama ja meil kriisist väljuda ilma oluliselt ressurssidest ja infrastruktuurist loobumata.


ArdiS 21. juuli 2009 16:44:23
Teata sobimatust kommentaarist
Sellele plaanile on vastu vaid 2 suurt metsamaterjali ümbertöötlejat.Repo ja Kunda paberivabrik,neie on see kahjulik,sest tõstab toormehinda.Teistele puidutöötlejatele on kasulik,kui küttepuuhind tõuseb.


Praegu on metsanduses seis selline,et keegi ei taha enam raiuda,sest hinnad peale palgi ja vineeripaku on sellised,et metsaomanikule peale ülestöötamist,väljavedamist ei jää enam suurt midagi.Kuna aga igasuguste raietega tuleb nii kütte- kui ka paberipuud,aga kuna paberipuud praktiliselt ei osteta ja hind on küttepuuga pea-aegu võrdselt madal,siis keegi enam raiet ei tee ja saeveskid ägavad toormepuuduses,mistõttu lähiajal tõenäoliselt tõuseb saematerjali hind.


Küttepuu hind ongi meeletult madal just seoses paberipuidu turu ärakadumisega,mistõttu küttepuuturg on üleküllastunud.


Seega saavad Repo vabrikud kui ka Kunda tselluloositehas tooret hetkel väga odavalt.Kui hakatakse Narvas puitu põletama,siis tõuseb küttepuu ja hakke hind ja mitte ainult seal piirkonnas.Haket ei tasu vedada kaugele,kuid küttepuud saab vedada raudteega ja kaugele,ka Narvasse,seega normaliseeruks küttepuuturg kogu eestis.


Siis tekiks ka metsaomanikel huvi teostada paanipäraseid raideid ja tuleks turule ka rohkem saepalki.


Ei saa võrrelda 1:1-selt elektritootmise ja koostootmise


kasutegureid mistahes toormega.Põlevikivist koostootmine(elekter+soojus) on ka loomulikult kasulikum aga arvestama peab olemasoleva situatsiooniga.


Tegelikult tuleks hoopis Iru SEJ gaasilt üle viia hakkele ja prügile,ei läheks raha eestist välja ja metsandussektorisse tekiks tööd.