Saturday, October 10, 2009

Innovatsioon?

Innovatsioon eestlase hinges
Autor: Aivar Hannolainen, TTÜ Säästva Arengu Klubi
Teemad: innovaatilisus eestlase olemus

Aeg ajalt meenub mulle kohtumine ühe emeriitprofessoriga, kes rääkis kuidas tema isa Jõgevamaal ehitas nende talu katusele tuulegeneraatori ning neil oli seetõttu elekter majas. Ja nende talu ei olnud suur erand toonastes oludes. Kuigi mulle jäi arusaamatuks, kas aastad siis olid 1800 lõpp või 1900 algus, olin sellest faktist meeldivalt üllatanud.

Olen hiljem korduvalt mõelnud, et kuhu ma selle fakti oma peas paigutada võiksin - on see fakt Eesti energeetikast, ajaloost, mälestustest? Viimasel ajal tundub mulle, et see fakt paigutub kõige paremini innovatsiooni konteksti. Seda sellepärast, et ka tänapäeval ei ole meil sellised "Küla Antsud" kuhugi kadunud, kes leiutavad kasinate vahenditega igapäevase elu parandamiseks ja hõlbustamiseks uusi asju ja lähenemisi. Kuigi neid pole ehk palju, võib neid esineda igas valdkonnas, kuldsete kätega autoparandajast kohaliku eluolu korraldajani.

Jätkates veel eelmise sajandi energeetikamõtisklusi, arvan, et üleriikliku energiasüsteemi teke ei soodustanud külaantsude energeetika alast uurimis- ja arendustegevust, kuna otsene praktiline vajadus ise elektrit leiutada kadus lihtsalt ära. Nüüd, kui energia hinnad teiste eluvaldkondadega võrreldes on hakanud tõusma, on näha jälle küla antsude teket siin ja seal, kui Eestis kasvõi autoga ringi sõita - kodumajapidamiste juurde paigaldatakse väiksemaid tuulikuid. Mõned tellivad tuuliku välismaalt, mõned ehitavad ise käepärastest vahenditest.

Arvan et innovaatiline mõtlemine on eestlase hinges alati olemas olnud, ainult et see väljendub kui selleks on tõepoolest põhjust - niisama tühja rapsima ei hakata.

Loodetavasti praegune majandusolukord on ka piisavalt raske, et olla tõuge uuendamisega igas valdkonnas rohkem tegelema hakata - olgu siis äris, avalikus sektoris või lihtsalt inimesena Eestimaal.

No comments: