Sunday, October 11, 2009

Eesti Energia mõnitab elektrikliente

Eesti Energia mõnitab elektrikliente

Tänapäeval ei kujuta keegi elu ette ilma elektrita , kuid elektrist puudust tunneme alles siis, kui elektrivalgus on kustunud, arvuti ei tööta , raadio ei mängi jne. Elektrienergia tarbijateni jõudmise eest peab hoolt kandama Eesti Energia. Riigiettevõte Eesti Energia aga ei ole ekstreemolukordadeks valmis tarbijaid elektriga varustama. Seda näitas kujukalt novembrikuu lumetorm , mis jättis üle 30000 elektriklienti mitmeks päevaks ilma elektrita. Tuleb välja , et 80% juhtudel oli avariide põhjuseks puude langemine liinidele . See tähendab , et liinitrasside korralikul hooldamisel oleks ligi 24000 elektrikliendil elekter ka lumetormi ajal alles jäänud. Kerkib küsimus, miks makstakse Eesti Energia kõrgepalgalisele juhtkonnale tegemata jäänud töö eest igal aastal tulemuspalka .
Rikete likvideerimise venimist põhjendati sellega, et tormi ajal ei pääsenud elektrikud tõstukitega rikkekohtadele ligi, sest teed olid umbes, põldudel pinnas külmumata ja lumi sügav. Selline põhjendus on tänapäeva tehnika juures naeruväärne.
Eesti Energia juhtkonnal oli juba enne tormi teada, et liinitrassid on hooldamata ja liinid kehvas seisukorras, kuid katastroofi olukorras klientidele elektrivarustamise kindlustamiseks midagi ette ei võetud. Antud olukorras kui rikete kõrvaldamine venis, oleks võrguettevõttel pidanud varuks olema niipalju elektrigeneraatoreid , et ekstreemolukorras neid oleks vajadusel saanud jagada eriti elektrist sõltuvatele klientidele (farmid , katlamajad, pumbamajad , haiglad, koolid, lasteaiad jne. ).
Näib , et Eesti Energia lihtaslt petab tarbijaid , kui lisab kliendi elektriarvele võrguteenuse eest kopsaka tasu ka halvasti tehtud või tegemata jäetud liinide hooldustööde puhul. Kas tõesti arvab Eesti Energia juhtkond, et võib seni võrguteenuse eest tasu võtta kuni elektron veel kuidagi traadil püsib?
Samas paneb jahmatama Eesti Energia naeruväärne kompensatsioon tarbijale elektrivooluta oleku aja eest 125 kuni 375 krooni pluss põhjendatud kahjunõue hukkunud looma või riknenud seadme eest. Arvestamata on jäetud , et tänapäeval
töötavad inimesed kodudes arvutitel ja neile 2- 4 ööpeva ilma elektrita on kaos. Veelgi hullem on loomafarmidega , kus isegi ööpäevane elektrienergia puudumine põhjustab katastroofilise olukorra .
Avariilises olukorras pole tarbijal kusagilt abi saada ja Eesti Energia Tallinna kontori lühinumbrile helistamisel mängib helistaja kulul lõputu muusika .
Tundub , et Eesti Energia elektritariifid on küll läbipaistvad , kuid nii lõdvad , et need võimaldavad elektrifirmal igasugused kahjutasud ja tegemata jäetud tööd kinni maksta ja seejuures veel suurt kasumit saada. Arvan , et niikaua kuni tehtud apsakaid keegi omast taskust kinni ei maksa, on tarbija sageli ilma vooluta ja tema hädakisa ei kuule keegi.
Arvestades eeltoodut peaks Eesti Energia järgmise aasta nimetama üleriigiliseks liinitrasside kaitsevööndite puhastamise aastaks .Eeskuju võiks näidata hästimaksustatud Eesti Energia juhtkond, keda saaks aasta lõpus nimetada aasta meesteks ja tegu aasta teoks.

02.12.2008.a.
Jüri Laurson
EV volitatud elektriinsener

No comments: